Het is wellicht een van de meest gestelde vragen tijdens onze AI-workshops. Werkt ChatGPT beter als je er vriendelijk tegen bent? Lang verhaal kort: nope, niet per se. Al begrijpen we wél waarom het soms zo lijkt.
Taalmodellen zoals ChatGPT, Copilot of Le Chat hebben absoluut geen bewustzijn. Maar een deel van de data waarmee ChatGPT is getraind, is afkomstig van populaire internetfora zoals Reddit. Gesprekken tussen mensen. Volgens het Centrum Digitaal Leren is dat de reden waarom je een uitgebreider antwoord kan krijgen als je vriendelijk bent. Net zoals wanneer je een vraag stelt aan iemand in het echte leven.
Belangrijke bedenking: een uitgebreider antwoord is daarom geen beter antwoord. De kwaliteit van je resultaat hangt af van de kwaliteit van je prompt. Hoe meer details je meegeeft, hoe gerichter en dus bruikbaarder ChatGPT reageert.
AI is gebouwd om te papegaaien en pleasen
Toch lijkt het voor sommigen alsof ChatGPT een stuk beter uit de hoek komt als je sympathiek bent. Dat ligt volgens ons aan de neiging van het taalmodel om te papegaaien en te pleasen. Hoe jij spreekt, heeft invloed op hoe de bot antwoordt.
Geen betere manier om dat effect te illustreren dan het eens zeer overdreven te testen. Bijvoorbeeld met deze top topical van Koor&Stem vzw. Een weetje over thee en de positieve effecten ervan op je stem, gepost ter gelegenheid van Internationale Dag van de Thee.
We uploadden een screenshot van de Instagrampost en vroegen aan ChatGPT 3 suggesties om de post te verbeteren. Maar, we stelden onze vraag met opzet extra melig. En met een overdaad emoji’s.

Uiteraard krijg je dan een even melig antwoord. Met even overdreven veel emoji’s.
ChatGPT opende de reactie met met “Wat een heerlijke energie in je bericht! ❤️❤️❤️”
En sloot af als volgt:

Hoe het gesprek nadien verder ging, houden we liever privé. 😂
Maar de conclusie is helder. Als pakweg een vriendelijke “goedemorgen” of “bedankt” voor jou belangrijk is, neemt de bot dat gewoon over. En daardoor voelt het resultaat wellicht beter?

AI inzetten in je organisatie
Hoe kun jij met AI meerwaarde creëren voor jouw communicatie?