Welke foto’s mag je voor je website, nieuwsbrief, flyer of poster gebruiken?

door | 5/02/2017

Als je gezien wil worden, heb je afbeeldingen nodig. Niet zomaar een afbeelding, maar een die uitstraalt wat jouw product, activiteit, werking of visie het best weergeeft.

Zoals ze in de volksmond zeggen: een foto die meer zegt dan 1000 woorden. Maar hoe kom je nu aan die foto’s? En welke mag je gebruiken?

Je hebt 2 keuzes: ofwel neem je zelf foto’s, ofwel neem je foto’s van het internet.

Maar, mag je dan alles zomaar kopiëren en verspreiden? Nee! Voor beide gelden regels én die gaan soms verder dan je denkt.

1. Zelf foto’s voorzien

Een goede eerste stap is zelf foto’s nemen. Pak je camera of telefoon ter hand en neem zoveel mogelijk foto’s. Of vraag een vriend-fotograaf of huur iemand in. Hou wel rekening met auteursrecht en portretrecht:

Portretrecht

Vanaf iemand meerderjarig is, dan beschikt hij over zijn portret of gezicht. Jij bepaalt waarvoor een afbeelding van jouw gezicht gebruikt wordt. Onder de 18 jaar beslissen je ouders of wettelijke voogd over het portretrecht.

Foto van een privépersoon

Wil je van iemand een foto nemen om te publiceren op je Facebook, blog, website, flyer? Vraag dan altijd toestemming en geef de persoon ook mee waar en waarom je de foto zal gebruiken.

Foto’s van / op het werk

Als je een foto wenst te gebruiken van je collega’s of een foto wil gebruiken van tijdens de werkuren, moet je toestemming vragen aan je werkgever. Tenzij anders bepaald, is je werkgever eigenaar van je portret tijdens de werkuren.

Meer do’s en donts

Foto’s tijdens het verenigingsleven

Maak je een site, nieuwsbrief of Facebookbericht en wil je foto’s gebruiken die je genomen hebt tijdens een verenigings- of clubactiviteit? Kijk wat er in de inschrijf- of lidmaatschapsvoorwaarden staan. Daarin kan de zin staan: “tijdens ledenmomenten kunnen er foto’s genomen worden voor publicitaire doeleinden”.  Zo hoef je niet aan alle personen op de foto toestemming te vragen.

Het is niet omdat je foto’s mag nemen voor publicaties, dat je zomaar mag kiezen welke foto’s. Hou rekening met bepaalde geportretteerden hun gevoeligheden, wensen en eventuele opmerkingen. Zo blijf je goeie vrienden.

Privacygevoelige gegevens

Er zijn ook nog privacygevoelige gegevens waar je moet aan denken. Alle gegevens die aan één privépersoon gelinkt kunnen worden, mag je niet publiceren.

Denk bijvoorbeeld aan telefoonnummers, autokentekens, adressen, privé-e-mailadressen …

Auteursrecht

Wie een foto, schilderwerk, infographic, blogbericht, tekening, cartoon, … maakt, is automatisch de auteur van het werk. Als auteur bepaal jij wat er met het werk mag gebeuren.

Je kan dus nooit iemands ‘werk’ kopiëren en verder gaan verspreiden. Daar moet toestemming voor gevraagd worden.

Maar ook krantenartikelen vallen hieronder. Je kan niet zomaar een krantenartikel of –foto overnemen op je blog of Facebook. Link naar het artikel op de krantensite of vraag de tekst en foto op bij de betrokken journalist.

Auteursrecht in de openbare ruimte

Auteursrecht stopt niet in de openbare ruimte. Op verschillende gebouwen rust auteursrecht. Sommige iconische bouwwerken zijn immers geschapen uit de geest van een architect. Het plan én gebouw zijn dus zijn ‘werk’ of ‘intellectueel eigendom’.

Mensen zijn zich niet bewust dat sommige foto’s die ze in de publieke ruimte genomen hebben, auteursrechterlijke inbreuken bevatten.

Enkele voorbeeldjes van gekende gebouwen waarvan je geen foto’s mag verspreiden:

  • Casino’s van Oostende en Middelkerke
  • Het atomium
  • De Eifeltoren (no kidding)
  • Het MAS
  • Guggenheimmuseum
  • Centre Pompidou

Tamelijk absurd niet? De EU vindt dat ook en werkt aan een regeling om deze regels aan te passen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

2. Afbeeldingen van het internet plukken

Je mag enkel rechtenvrije foto’s gebruiken, beter gekend als ‘creative commons’.

Maar hoe weet je nu welke foto’s rechtenvrij zijn? De VLCM heeft een mooi overzichtslijstje.

Niet zeker?

Vind je andere foto’s op het internet en ben je niet zeker over ze rechten vrij zijn? Blijf er dan af. Inbreuken op het auteursrecht kunnen snel in de honderden euro’s oplopen en grote bedrijven zoeken actief naar misbruik. Ook in België.

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens