500 communicatiemedewerkers uit de social profit zakten op 10 maart af naar Vooruit voor de inspiratiedag Publiek20. I Like Media hostte de ‘Social Room. We ontvingen er 6 topsprekers. Wat is ons bijgebleven?

Freek Stevens: “Werk met influencers die passen bij je organisatie”

Freek Stevens (van de geweldige podcast Zwijgenisgeenoptie.be) beet de spits af met een pleidooi om met influencers samen te werken, ook als social profit. Je werkt wel best  met mensen uit je eigen omgeving, want we vertrouwen mensen die we herkennen.

Leen Veldeman: “Word een thought leader”

Collega Leen Veldeman van I Like Media gaf ons 5 tips om te scoren met LinkedIn. Wat wij zeker onthouden: Zet je persoonlijke LinkedIn-profiel in. Heb je ook een bedrijfspagina? Weet dan dat LinkedIn niet alleen dient om vacatures te posten, maar ook om artikels, tips en referenties te delen. Op die manier werp je je op als een zogenaamde ‘thought leader’ in je sector.

Wouter De Meester: “Doe mee met de challenges”

Wouter De Meester van Digisaurus kreeg jong en oud op onze tribune enthousiast voor het piepjonge sociale netwerk TikTok. TikTok is razend populair bij kinderen (48% van de 10-12-jarigen zou gebruiker zijn). Ons publiek maakte meteen kennis met TikTok-sterren zoals Loren Gray.

Maar hoe speel je daarop in als social profit? Wees origineel en hou het plezant. Een goede manier om te beginnen, is meedoen met de challenges op TikTok. Wouter gaf ook een pak inspirerende voorbeelden. Onze favoriet is alvast Guinness Book of Records:

Helena Sienaert: “Bouw je eigen community uit”

Helena Sienart van Arteveldehogeschool bouwde op Facebook een goeddraaiende community uit over risicovol spelen: Re-Play “Bij de start moet je vooral zelf heel veel posten.”

Helena Sienaert

Souraya Benyoub: “Lanceer je eigen hashtag”

Bij Voetbal Vlaanderen lanceerden ze een tijd geleden de hashtag #daarisem (naar de legendarische uitspraak van Rik De Saedeleer). Hoe ze die zo populair kregen? Door die hashtag te claimen en door hun community te blijven vragen om ervaringen (en vooral foto’s) te delen.

Veerle De Vries: “Uniformen doen het altijd goed op Instagram. En beestjes ook.”

Afsluiter van onze dag was Veerle De Vries van de Politiezone Antwerpen. Enthousiast vertelde zij hoe ze elke dag danst op een slappe koord binnen het korps: ernstige onderwerpen op een boeiende manier tot bij de burger brengen.

Hun Instagrampagina is het levende bewijs dat je met een mix van goeie foto’s, authentieke content en humor tot boven de 10.000 volgers geraakt. En die volgers   bovendien op een overwegend positieve manier laat reageren. Wat er het best werkt? Uniformen en voertuigen. En ook kindjes en beestjes.

https://www.instagram.com/p/B5Kk6tQhAqo/