5 opvallende cijfers uit de nieuwe Digimeter

door | 8/03/2023

Naar jaarlijkse gewoonte verblijdt imec ons in het voorjaar met een stevige stapel nieuw cijfermateriaal over het digitaal gedrag van de Vlaming (18+). Net als elk jaar vroegen de onderzoekers aan meer dan 2300 Vlamingen welke toestellen we hebben, welke sociale media we gebruiken en wat onze mening is over digitale innovaties.

I Like Media kon de voorbije dagen al het lijvige rapport inkijken. En deze cijfers vielen bij ons vooral op.

39% van de jongeren luistert geregeld naar podcasts

De podcast is here to stay. 23% van de Vlamingen luistert minstens 1 keer per maand naar een podcast. Vooral bij jongeren (16-24 jaar) valt op. Op een jaar tijd stijgt het maandelijks gebruik in deze leeftijdscategorie van 12 naar 39%.

Spotify (42%) blijft het populairste kanaal om podcasts te luisteren. De oudere leeftijdscategorieën ontdekken podcasts dan weer het vaakst (48%) via de apps/websites van Vlaamse mediamerken, zoals VRT MAX, Het Nieuwsblad of DS Podcast.

 

30% van de 25-34-jarigen gebruikt TikTok

TikTok stagneert voor de hele Vlaamse bevolking op 16% van de Vlamingen die de app minstens 1 keer  per maand gebruiken. Bij de jongeren (16*24 jaar) is de app het populairst (60%), maar vooral de stijging (+5) bij de 25-34 jarigen valt op: Daar gebruikt nu 30% de app maandelijks. De app wordt dus stilaan – letterlijk – volwassen.

En wat met BeReal? In het najaar van 2022 gebruikte 4% van de Vlamingen deze nieuwe app al. Opnieuw zijn het de jongeren (27%) die hier het meest gebruik van maken.

63% van de Vlamingen shopt elke maand online

Goed nieuws voor wie een webshop heeft. De boost die online shoppen kreeg door corona blijft aanhouden. Slechts 7% van de Vlamingen heeft nog nooit iets online gekocht. 63% koopt minstens 1 keer per maand iets online. 18% doet dat zelfs wekelijks.

Slechts 40% betaalt nog minstens 1 maal per week met cash

Sinds 1 juli 2022 zijn alle handelaars in België verplicht om minstens 1 elektronisch betaalmiddel aan te bieden. Maar dat heeft er niet voor gezorgd dat we cash geld massaal zijn gaan afzweren. Net als de voorbije jaren betaalt ongeveer 58% van de Vlamingen minstens 1 keer per week nog met cash geld. Voor wie met de bankkaart betaalt, wint het contactloos betalen het intussen wel van de klassieke manier van pinnen.

Ook nog goed om te weten: 40% betaalt wekelijks via een QR-code. In 2021 was dat nog maar 28%. Een bankingapp wordt door 41% van de Vlamingen wekelijks gebruikt.

88% legt zichzelf digitale regels op

Misschien wel het opvallendste aan de digimeter-cijfers: als Vlamingen hebben we steeds vaker een haat-liefde verhouding met digitale technologie. 71% vindt dat digitale media ons leven gemakkelijker maken en 65% vindt technologie leuk. Maar 58% vindt sociale media ook te tijdsintensief. 73% wil meer controle over hun eigen data en 23% voelt zich zelfs verslaafd aan de smartphone.

Geen wonder dus 88% van de Vlamingen zichzelf minstens 1 regel oplegt om het gebruik van digitale media in te perken. Dit zijn de populairste:

Nog veel meer cijfers?

Download het volledige rapport via de website van imec.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer