4 tips voor een geslaagd persevent

door | 13/01/2025

Vooraleer je aan de slag gaat om een persmoment te organiseren, is het belangrijk om je de vraag te stellen of een persmoment wel nuttig is.

  • Kan je het persmoment niet samenvatten tot een persbericht?
  • Is het echt nodig voor de journalisten om ter plaatse te komen?
  • Is de nieuwswaarde daarnaast ook hoog genoeg?

Zijn alle antwoorden op deze vragen ‘ja’, dan kan je aan de slag met de organisatie van een persmoment. Ik geef je graag 4 tips voor een geslaagd persmoment.

1. Selecteer de juiste journalisten

Tenzij het gaat over de dood van Madonna, een wereldwijd virus of de klimaatcrisis, is het maar zelden nodig om alle pers uit te nodigen op jouw persmoment. Zo heeft het geen zin om Kanaal Z uit te nodigen op het verjaardagsfeest van een 100-jarige of de regionale pers van Antwerpen op een zakelijk event in Limburg. Denk dus goed na wie er baat kan hebben bij jouw persmoment.

Op de pagina’s van steden en provincies vind je vaak regionale perslijsten met hier en daar ook nationale contacten. Noteer de dag zelf ook welke journalisten ter plekke waren zodat je weet in welke media je jouw content kan terugvinden.

Sommige media zullen op andere momenten publiceren, je kan daarom opteren een embargo op te leggen: dan vraag je aan journalisten om niet te communiceren over jouw persbericht of -event tot een bepaalde datum.

2. Zorg voor de juiste locatie

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar geloof me als ik zeg dat dat niet zo is. Wanneer je een brug feestelijk opent, zorg dan dat het persmoment plaats vindt vlakbij de brug. Zet je een bepaald project met kinderen in de kijker, zorg dan dat er kinderen zijn om dit te demonstreren. Zijn er partners die een speech willen houden, zorg dan voor een goede akoestiek of versterking.

Zorg voor visueel aantrekkelijk materiaal, dat is immers dé reden dat journalisten, cameramensen en fotografen ter plaatse zullen zijn. Vraag hen op het moment zelf wat ze nodig hebben, wie ze willen interviewen en begeleid hen naar de juiste mensen of plekken. Wees hun aanspreekpunt op het moment zelf.

Qua timing is de voormiddag altijd interessanter, 11 uur is een ideaal uur: na de ochtendbriefing/redactievergadering en nog tijd genoeg voor de deadline. Zorg ook voor een regenproof alternatief. Ik stond eens een uur in de gietende regen te luisteren naar een schepen die uitleg gaf over een project dat nergens te zien was, te noteren op een doorweekt blaadje. Het is een kort stuk geworden.

 

3. Voorzie een persmap

Enkele dagen voor je event, stuur je een persuitnodiging uit. Op de dag zelf voorzie je een persmap met daarin het persbericht dat jullie na het persmoment zullen uitsturen, eventueel wat extra informatie, flyers van jullie normale werking en contactgegevens.

Deel dit uit aan alle aanwezige journalisten. Stuur het aangepaste persbericht een uur na het persmoment uit, zo geef je de aanwezige journalisten een kleine voorsprong voor de moeite.

4. Van een lekker hapje is nog niemand doodgegaan

Ik geef het toe, dit is een persoonlijke toevoeging. Als je een persmoment organiseert rond de middag, is een hapje of een broodje altijd fijn. Het scheelt alweer tijd om een andere lunch te voorzien. Ik was altijd net ietsje enthousiaster als ik van een persmoment terugkwam waar er eten was. En de cameramensen waar ik mee samenwerkte, waren er zelfs nóg gevoeliger voor.

Nog een stapje verder gaan?

Meer informatie over hoe je nu zo’n persuitnodiging en persbericht opstelt? Volg dan ook deze opleidingen:

  • Meer in de media‘ – Krijg een pak tips om je producten, evenementen of je organisatie an sich in de krant of op de radio en tv te krijgen.
  • ‘Persberichten schrijven’ – Leer hoe je een goed persbericht opstelt, wanneer je het beste verzendt hoe je meeste kans hebt om opgepikt te worden.

De Toptopical-kalender van 2025 aan je muur

We drukten een handige poster om op te hangen in je kantoor. Zo vergeet je nooit nog een speciale dag!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2025!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.