De Tooltester: Sharing Debugger voor Facebook

door | 14/09/2020

Als je een link deelt op Facebook, ziet die er niet altijd uit zoals je wil. Gelukkig heeft Facebook een handige tool om te checken wat er eventueel fout loopt.

Brecht legt uit hoe die tool werkt en waar je moet op letten.

Wie al even een Facebookpagina beheert, herinnert het zich ongetwijfeld nog. Er was een tijd dat je via je pagina kon aanpassen hoe een linkpost eruitziet. Een andere titel, beschrijving of zelfs afbeelding manueel invoeren? Geen probleem. Ook al was die link afkomstig van een andere bron dan je eigen website.

Open graph?

Sinds de intrede en impact van fake news, heeft Zuckerberg daar een streep over getrokken. Enkel de links van je eigen website kan je nog aanpassen. Op voorwaarde dat je je domein geverifieerd hebt bij Facebook.

Over die domeinverificatie weiden we niet verder uit. Om de simpele reden dat het niet meer is dan een doekje voor het bloeden. Wil je dat jouw website content er altijd en overal goed uit ziet, dan moet je iets dieper graven. Naar de Open Graph die in je code zit. Geen zorgen, dat is minder technisch dan het klinkt. We leggen het even uit.

Open Graph mag je gerust een wegwijzer in je website noemen. Facebook stuurt bij iedere linkpost een speurneus op pad in de code van van je website. Op zoek naar een titel, beschrijving en afbeelding. En om hen een handje te helpen, wijs je dus de weg. In de Open Graph serveer je Facebook alles wat ze zoeken. Een titel, beschrijving en afbeelding. Klaar.

En dat is een duurzamere oplossing dan pas op je Facebookpagina zelf de link aan te passen. Want als straks een klant van je webshop of een lezer van je blog jouw link deelt, moet die speurneus opnieuw aan de slag. Als de Open Graph van je website niet helemaal op orde staat, dan riskeer je nog steeds een belabberd resultaat. Want zoals ik eerder zei: aanpassen via de pagina zelf is slechts een doekje voor het bloeden. De bron moet goed zitten.

Sharing debugger

Gelukkig biedt het internet voor zowat iedere vraag een tooltje als oplossing. Met de Sharing Debugger van Facebook kan je alvast checken welke data de speurneus van Zuckerberg uit je website plukt om daar een linkpost mee te maken.

Ziet het er goed uit? Dan kan je posten. Ben je nog niet tevreden, dan moet je terug naar je website en sleutelen aan die Open Graph. Klop gerust eens aan bij de developer van je website om je een handje te helpen. Zelf gebruiken we bij I Like Media trouwens een plugin om die Open Graph in te vullen. Onze website is gebouwd met WordPress en Yoast is een handige assistent!

Hoe werkt het?

  1. Zorg dat je in de code of via het CMS van je website een propere titel, beschrijving en foto hebt toegevoegd.
  2. Kopieer de URL die je wil posten in de Debugger.
  3. Klik op “Debug”.
  4. Post je de link voor het eerst? Kies dan voor “Fetch new information”.
  5. Is het een link die je al eens eerder hebt gepost? Waarvan de titel, tekst of beschrijving aangepast is? Klik dan op “Scrape again”. Zo laat je de speurneus van Facebook weten dat je webpagina een update kreeg.

Voordelen

✔️ Check je linkpost voordat je publiceert.

✔️ Kreeg je link een nieuwe titel, beschrijving of afbeelding? Met de Sharing Debugger laat je dat weten aan Facebook.

Nadelen

❌ Met een CMS als WordPress trek je met Yoast of een andere plugin je plan. Draait je website op een ander systeem? Dan heb je wellicht hulp van een developer nodig.

Onze beoordeling

💛💛💛💛🖤

De Open Graph is bijlange niet zo sexy als likes, comments of shares voor je post. Maar dat maakt het geen minder fundamenteel onderdeel. Wil je je content maximale visibiliteit en interactie geven? Dan is Open Graph nu eenmaal een fundamenteel onderdeel. Enkel zo krijg je een propere titel, beschrijving en afbeelding. De Sharing Debugger helpt je een handje voordat je publiceert.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

20 jaar Facebook in 4 opmerkelijke cijfers

Vandaag blaast Facebook 20 kaarsjes uit. Twintig jaren waarin Facebook uitgroeide van een netwerk voor studenten aan Harvard tot een miljardenbusiness met miljarden gebruikers. Ook jouw vereniging of bedrijf heeft ongetwijfeld een...

Lees meer