Lees jij ook graag Kiekeboe, Jommeke of Largo Winch? Wij alvast wel!
De techniek van het stripverhaal is heel dankbaar voor je content op sociale media, omdat je met een paar welgemikte tekstballonnen je communicatie een leuke – vaak humoristische – twist kunt geven. En uiteraard is het een gedroomd medium om aan storytelling te doen.
Hieronder alvast 3 goede voorbeelden om je op weg te zetten:
1. Straf Vastgoed
Bij Straf Vastgoed maakten ze deze carrousel op hun Instagram waarin de medewerkers in een stripverhaal letterlijk tekst en uitleg geven bij een giveaway. Swipe doorheen onderstaande caroussel:
Dit bericht op Instagram bekijken
De wet op het auteursrecht stelt dat “wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen: een karikatuur, een parodie of een pastiche, rekening houdend met de eerlijke gebruiken.”
Dat geldt voor foto’s, maar ook voor kunstwerken. En dat schept mogelijkheden om in je communicatie met humor aan de slag te gaan. Een vaak gebruikte techniek is bijvoorbeeld om bestaande tekeningen of schilderijen te gebruiken, en die te verrijken met tekstballonnen.
2. Studio Brussel
In de aanloop naar de Tijdloze Honderd, voert Studio Brussel altijd een promocampagne op te stemmen. Bij een van de voorgaande edities postten ze in hun Instagramstories elke dag een conversatie tussen karakters uit bekende schilderijen, die telkens een tijdloos nummer becommentarieerden.
3. Bill
Iets gelijkaardigs zagen we 2 jaar terug bij Bill, het toenmalige jongerenmerk van publiq vzw. Dat dat een andere aanpak vraagt dan bij volwassenen, daar zijn we het over eens. En dus lanceerden ze rond Valentijn de ‘openingszinnen voor in een museum’.