Scoor met creatieve content (8): Maak een stripverhaal

door | 9/02/2022

Lees jij ook graag Kiekeboe, Jommeke of Largo Winch? Wij alvast wel!

De techniek van het stripverhaal is heel dankbaar voor je content op sociale media, omdat je met een paar welgemikte tekstballonnen je communicatie een leuke – vaak humoristische – twist kunt geven. En uiteraard is het een gedroomd medium om aan storytelling te doen.

Hieronder alvast 3 goede voorbeelden om je op weg te zetten:

1. Straf Vastgoed

Bij Straf Vastgoed maakten ze deze carrousel op hun Instagram waarin de medewerkers in een stripverhaal letterlijk tekst en uitleg geven bij een giveaway. Swipe doorheen onderstaande caroussel:

De wet op het auteursrecht stelt dat “wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen: een karikatuur, een parodie of een pastiche, rekening houdend met de eerlijke gebruiken.”

Dat geldt voor foto’s, maar ook voor kunstwerken. En dat schept mogelijkheden om in je communicatie met humor aan de slag te gaan. Een vaak gebruikte techniek is bijvoorbeeld om bestaande tekeningen of schilderijen te gebruiken, en die te verrijken met tekstballonnen.

2. Studio Brussel

In de aanloop naar de Tijdloze Honderd, voert Studio Brussel altijd een promocampagne op te stemmen. Bij een van de voorgaande edities postten ze in hun Instagramstories elke dag een conversatie tussen karakters uit bekende schilderijen, die telkens een tijdloos nummer becommentarieerden.

   

3. Bill

Iets gelijkaardigs zagen we 2 jaar terug bij Bill, het toenmalige jongerenmerk van publiq vzw. Dat dat een andere aanpak vraagt dan bij volwassenen, daar zijn we het over eens. En dus lanceerden ze rond Valentijn de ‘openingszinnen voor in een museum’.

   

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Dit waren de beste aprilvissen van 2024

Een goedgemikte 1-aprilgrap staat garant voor een pak likes, kliks en comments. Maar hoe pak je het goed aan? Wij zien alvast een aantal fundamentele bouwstenen voor een goede grap op 1 april: Een goede 1-aprilgrap doet de lezer...

Lees meer
5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer