5 digitale inzichten over de Belg in 2022

door | 23/02/2022

Hoe gebruikten we afgelopen jaar digitale media? We Are Social is een internationaal commercieel bedrijf dat samenwerkte met Kepios om ons deze cijfers te brengen. Hun data omvat alle Belgen tussen 16 en 64 jaar. We doken in de cijfers om te achterhalen wat dit betekent voor jouw bedrijf.

1. Meer smartphones en internetgebruikers

Het aantal mobiele apparaten steeg met 633000. Ter vergelijking: in 2020 was dit slechts 31000 extra apparaten. De smartphone is dus het meest gebruikte toestel.

Het aantal nieuwe internetgebruikers steeg fors ten opzichte van het vorige jaar. 2021 kende maar liefst 110000 extra internetgebruikers. Toch zijn er nog steeds bijna 700000 Belgen die geen internet gebruiken. 

Hoe speel je hier op in?
Te veel websites zijn nog niet toegankelijk voor mobiele gebruikers. Wanneer was de laatste keer dat jij jouw website op mobielvriendelijkheid controleerde?

2. Minder tijd op sociale media

De tijd die deze gebruikers dagelijks spenderen op sociale media daalde met 11 minuten per dag (1u34 min vs 1u45 min). Dit is nog altijd heel veel tijd.

Hou er rekening mee dat je net iets minder tijd hebt dan 1u34min. Je volgers krijgen namelijk ook massa’s andere content te zien.

Hoe speel je hier op in?
Probeer op sociale media meteen de aandacht van je volgers te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijke titels, foto’s en video. 

3. Facebook blijft het grootste sociale netwerk

Veel mensen denken dat Facebook passé is. Toch blijft het platform het nog altijd uitstekend doen. Facebook was in 2021 de grootste sociale netwerksite in België.

71% van alle clicks vanuit sociale media naar andere websites kwamen uit Facebook. Ook heeft Facebook een enorm divers publiek. Dat maakt Facebook een heel aantrekkelijk platform.

Desondanks verkleint het organisch bereik op Facebook.

Hoe kan jij hierop inspelen?
Tijd om dit jaar je Facebookstrategie grondig onder de loep te nemen.
Word lid en post in Facebookgroepen, gebruik messenger om mensen persoonlijk aan te spreken en zet in op advertenties.

4. Belgen gebruiken meer ‘slimme’ apparaten

In 2021 hadden 20% van de Belgen slimme apparaten. Ter vergelijking: in 2020 was dit slechts 2,7%.

Slimme apparaten zijn elektronische devices die met elkaar communiceren en van op afstand te bedienen zijn. Zo kun je dus bijvoorbeeld  op restaurant je lamp die je in de badkamer had laten aanstaan van op afstand uitschakelen.

De opmars van slimme apparaten leert ons dat mensen liever een vraag stellen aan een apparaat dan zelf te zoeken.

Hoe speel je hier op in?

Tijd om je eigen chatbot te ontwikkelen om je klanten gerichter, efficiënter en op een geautomatiseerde manier te helpen. Integreer deze chatbot in jouw website.

5. Bijna alle Belgen gebruiken Google

Voor niemand een verrassing: Google was de meest bezochte website in België in 2021. Onze landgenoten bezochten de website maar liefst 5,85 miljard keer. Ter vergelijking: de dichtste achtervolger (YouTube) had ‘maar’ 2,19 miljard bezoeken.

Hoe speel je hier op in?
Doe eens de test en zoek incognito een aantal kernwoorden op waarmee je hoopt dat mensen je vinden. Niet het resultaat dat je wou? Optimaliseer dan zeker je SEO (Search Engine Optimization). Dit doe je door je technische zaken (bijvoorbeeld laadsnelheid en opmaak van je website), content (structuur, navigatie en titels) en links (zowel links op je website als links die naar je website leiden) te optimaliseren.

Word jij één van onze 100 Mediamaatjes?

Verbeter een jaar lang je communicatie-skills en krijg een pak voordelen zoals korting op alle opleidingen, coaching en 6 talkshows met experten uit het veld.

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2024!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens