5 tips om je LinkedIn-profiel meteen op te krikken

#

Je hebt al een LinkedIn-profiel maar bent nog niet overtuigd van de kwaliteit? Check dan deze 5 tips eens. Het zijn stuk voor stuk kleine aanpassingen waarmee je meteen een boost geeft aan jouw profiel!

1. Je profielfoto zegt meer dan je denkt

Is jouw profielfoto een artistieke foto waarop je gezicht niet te zien is of wie weet, zelfs een oude pasfoto? Misschien is het dan de moeite waard om die foto eens te heroverwegen.

Je headshot is het belangrijkste visuele element op je profiel en bepaalt meteen de eerste indruk. Hoe moet die foto er dan wél uitzien? Vriendelijk, toegankelijk, helder en professioneel.

Pro tip: vraag aan anderen wat zij van je profielfoto vinden en ze vinden dat je overkomt!

2. Zorg dat je profiel SEO-proof is

Maak een lijstje met de zoektermen waarop jij gevonden wil worden. Zorg dat die zoektermen zeker in je headline, samenvatting en bij de beschrijving van je werkgeschiedenis te vinden zijn.

Niet alleen Google scant deze tekstjes trouwens, ook de zoekmachine van LinkedIn kan gebruikt worden om op thema’s te zoeken. Hoe beter jouw teksten zijn, hoe beter je gevonden zal worden als iemand zoekt naar specifieke functies.

3. Gebruik symbolen voor een leesbaardere tekst

Een leuk extraatje op LinkedIn maar eentje die velen nog niet gevonden hebben… Wist je dat je je niet hoeft te beperken tot droge tekst of knullige streepjes om een goed leesbare en aantrekkelijke tekst te schrijven?

Je kan een heleboel symbooltjes copy-pasten en je hebt meteen een andere uitstraling op je LinkedInprofiel. Hier kan je een heleboel symbooltjes terugvinden die je kan gebruiken. Wel even opletten dat je niet overdrijft natuurlijk.

4. Maak een eigen URL aan

Standaard staat er in je LinkedInlink iets als “https://www.linkedin.com/in/jan-pieters-0986189”. Het laatste deeltje kan je perfect aanpassen naar iets properder, zoals
https://www.linkedin.com/in/evelienstandaert/
Ook voor Google is dat trouwens interessanter! Ga om je URL aan te passen naar je instellingen > privacy > openbaar profiel.


Ook handig om die gepersonaliseerde URL toe te voegen aan je visitekaartjes!

5. Zorg voor een waardevolle introductie

De intro of headline heeft maar liefst 120 karakters. LinkedIn zet daar zelf je huidige positie en organisatie maar dit is meestal niet de meest inhoudsvolle informatie.

Denk opnieuw aan je trefwoorden en voeg je belangrijkste taken of zelfs je doelpubliek toe. Een ondernemer die hulp zoekt gaat sneller klikken als er in je intro “voor ondernemers” staat, bijvoorbeeld. Een kleine toevoeging met een groot effect!

Nog meer leren over LinkedIn?

In 2019 organiseren we nog een avondworkshop én een dagopleiding LinkedIn. Daar krijg je nog véél meer tips en tricks om LinkedIn in te zetten voor jezelf en je organisatie. Je vindt ons:

Gerelateerd