5 dingen die je moet weten over het ‘nieuwe’ Facebook-nieuwsoverzicht

#

Vorige week kondigde Facebook aan dat er grote veranderingen aan het nieuwsoverzicht op til zijn. Ze noemen het zelf veranderingen om mensen dichter bij elkaar te brengen en betekenisvolle connecties aan te moedigen. Dat wil zeggen dat je meer zal zien van je familie en vrienden én pagina-updates die echte interactie en conversatie teweeg brengen. Een aparte feed voor pagina’s komt er niet, maar je pagina-updates zullen  kwaliteitsvoller moeten zijn.

We zetten graag lijstjesgewijs de belangrijkste zaken even op een rijtje.

1. Je krijgt meer te zien van je vrienden, familie én groepen

Facebook is de laatste jaren gebombardeerd tot hét sociale media kanaal voor veel bedrijven en organisaties. Dat is ook logisch, met meer dan 7 miljoen Belgen zijn we actief op Facebook, en je kan als organisatie maar beter zijn waar je doelpubliek is… Maar voor Facebook is de slinger doorgeslagen: steeds minder mensen (vooral jongeren) gebruiken het medium om zélf te posten en steeds meer pagina’s maken openbare inhoud. Dat zorgt ervoor dat vandaag onze tijdslijn voor meer dan de helft wordt gevuld met advertenties, virale video’s en andere inhoud van bedrijfspagina’s.

Dat evenwicht wil Facebook graag herstellen door ons terug meer inhoud te laten zien van onze vrienden en familie. Dat zou, volgens academisch onderzoek, ons gelukkiger moeten maken. Dat is natuurlijk heel leuk voor ons persoonlijk, maar professioneel stelt het ons wel voor enkele uitdagingen.

2. Nee, er komt geen aparte feed voor pagina’s

Maar laat het nieuws jou niet in de war brengen met de test die Facebook in oktober 2017 uitvoerde. Toen experimenteerde het netwerk in 6 landen over de hele wereld met een aparte ‘Explore’-feed voor pagina’s waarbij de updates van pagina’s niet meer in het gewone nieuwsoverzicht zouden komen. 

Geen paniek, die update komt er definitief niet! Want dat zou betekenen dat Facebook voor vele (non-profit) organisaties geen geschikt medium meer zou zijn en dat op termijn hun advertentie-inkomsten alsnog zouden dalen. Pagina-updates blijven dus gewoon in het nieuwsoverzicht zoals we het kennen. 

3. Interactie is nog steeds hét sleutelwoord

Het draait allemaal om betekenisvolle interactie en echte conversaties. Dat weten we toch al langer hé ;-). Updates van pagina’s zullen nog steeds in het nieuwsoverzicht worden getoond. Maar de updates zullen goede verhalen moeten zijn die interactie en conversatie kunnen teweeg brengen.

In dat opzicht is er niets nieuws onder de zon: slechte inhoud wordt al veel langer afgestraft en we benadrukken al zeer lang dat kwaliteitsvolle inhoud de enige weg is tot succes.

4. Do’s: er valt nog meer te doen met Facebook

Facebook is en blijft voor veel organisaties nog steeds ‘the place to be’, al dan niet in combinatie met andere sociale media netwerken uiteraard. Met een pagina kan je conversaties aangaan met je doelpubliek. Maar er valt wel nog wat meer te doen met Facebook, zoals:

  • De belangrijkste DO: een contentstrategie opstellen en échte goede verhalen maken.
  • Live video’s posten: volgens Facebook krijgen deze soort video’s tot zes keer meer interacties, als ze relevant zijn natuurlijk.
  • Een groep oprichten en de discussies stimuleren: groepen zullen in het nieuwsoverzicht meer worden getoond. Een groep gebruik je als kanaal om over je organisatie te laten praten, waar echte discussies en interacties centraal staan.
  • Ambassadeurs van je organisatie aan het werk zetten: in de eerste plaats ben jij zélf een ambassadeur van je organisatie en kan je dus via je persoonlijke account ook openbare posts plaatsen.
  • Inzetten op advertenties: door advertentiecampagnes op te zetten kan je op sleutelmomenten in je communicatie je boodschap tot bij een nieuw doelpubliek krijgen, of je doelpubliek stimuleren te interageren of te klikken.
  • Als écht trouwe fans geen pagina-update willen missen kunnen ze via de ‘volgen’-knop op de pagina klikken op ‘see-first’. Ga er echter niet om jengelen bij jouw fans.

5: Don’ts: word niet spammy

Want er zijn ook wel wat dingen die je beter niet doet:

  • Engagement bait is not done: het werd al langer afgestraft maar Facebook zal nog strenger worden. Engagement bait betekent dat je letterlijk vraagt om iets te liken, taggen, een reactie te geven, te delen… 
  • Mik niet op kwantiteit om zo hopelijk eens in het nieuwsoverzicht terecht te komen, kwaliteitsvolle posts gaan voor.
  • Ga niet elke update promoten, denk liever na over echte advertentie-campagnes

Conclusie

Wij houden niet van paniekzaaierij, maar wél van goede content. We moeten het niet minimaliseren: het kan voor bedrijfpagina’s knap lastig worden om veel bereik te halen. Maar we willen het ook zeker niet dramatiseren en vooral blijven nuanceren: de focus is en blijft het maken van goede content.

Zit je met vragen of wil je je Facebook-strategie eens laten uitspitten? Contacteer ons gerust!

Gerelateerd