Wil je tijdens een rustig moment werk maken van je ranking in Google en weet je niet waar te beginnen? Gevonden worden door zoekmachines doe je door een heleboel kleine tricks en hier leren we je om je Google My Business in orde te zetten. Snel, simpel en een serieuze boost voor je online vindbaarheid!
Wat is Google My Business?
Je kan het vergelijken met de gouden gids, maar dan van Google. Google is een zoekmachine en wil dus zo veel mogelijk de juiste en meest volledige uitleg geven op de zoekopdracht die hij krijgt van zijn gebruikers. Voor (lokale) zaken en ondernemers bestaat een belangrijk deel van die informatie uit adres, openingsuren, contactgegevens enzovoort. Daarom kwam Google op de proppen met de Google My Business.
Met slechts 1 zoekopdracht over een bedrijf krijgen mensen meteen een mooi overzichtje van de belangrijkste informatie.
Oorspronkelijk was het enkel bedoeld om je gegevens op te plaatsen maar tegenwoordig kan je er ook nieuwtjes of aanbiedingen op zetten. Klanten geven er reviews, ze vinden meteen de juiste route dankzij de koppeling met Google Maps, en ze kunnen zelfs met één druk op de knop meteen bellen naar het telefoonnummer dat je opgeeft. Jij krijgt in ruil dan weer mooie statistiekjes van al dat opzoekwerk zodat je beter kan inspelen op wat de klant nodig heeft.
Het beste van alles? Het ding is volledig gratis.
Hoe starten met Google My Business?
1. Meld je aan met een Google account.
Dat hoeft geen gmail-adres te zijn trouwens. je kan een Google account aanmaken met eender welk e-mailadres.
2. Geef de naam en het adres van je bedrijf op.
Het kan zijn dat er al een Google My Business pagina bestaat, bijvoorbeeld omdat iemand je bedrijf al opgaf om een recensie over te schrijven. In dat geval kan je de bestaande pagina claimen, waarna je meteen naar stap 4 (verificatie) geleid wordt.
Een bedrijf moet altijd gelinkt zijn aan een adres omdat er een koppeling gemaakt wordt met Google Maps. Als iemand op Google Maps zoekt naar adresjes in de buurt komt jouw bedrijf trouwens ook meteen tevoorschijn. Handig!
3. Vul de gegevens aan
Hoe meer informatie je kan meegeven, hoe beter! Openingsuren, welk soort bedrijf je hebt, contactgegevens,…
4. Verificatie van je pagina
Een Google My Business pagina kan niet zomaar door eender wie aangevraagd worden. Google stuurt een verificatiecode door via de post naar het adres dat je opgaf voor je bedrijf. Meestal duurt het een kleine 2 weken voor je je briefkaart in de brievenbus terugvindt.
Je geeft vervolgens gewoon de verificatiecode in en voilà, pagina geclaimd! Je kan dan nog foto’s toevoegen, extra informatie, evenementen en ook (blog)posts.
Next level: Vraag klanten een review achter te laten
Je Google My Business wordt gezien door iedereen die jouw bedrijf opzoekt op Google. Dat betekent dat de reviews meteen ook heel belangrijk zijn want ze staan meteen bovenaan de zoekresultaten. Vraag je klanten gerust om een review na te laten. Google geeft mensen die regelmatig reviews schrijven (de zogenaamde Local Guides) trouwens pushberichten om naar reviews te vragen als hun smartphone op jouw locatie kwam!
Belangrijk om weten: als je bang bent voor negatieve reviews heeft het trouwens geen zin om dan maar gewoon géén Google My Business op te stellen. Iemand anders kan dat gewoon zelf doen, zonder de pagina te claimen. Je kan namelijk als Google-gebruiker aangeven dat er ergens een zaak zit die nog geen pagina heeft en hoppa, reviews schrijven maar!
Wil je weten hoe om te gaan met negatieve reviews, lees dan dit artikel over Reviews op Facebook nog eens na. Reviews zijn reviews, of ze nu op Facebook of Google staan dus dezelfde uitleg is hier van toepassing!
Meer leren over scoren in Google?
- Kom dan naar de dagopleiding I Like SEO op 29/11 in Brugge!
- Of volg een iets kortere avondworkshop in Leuven op 04/10!
- Of kom naar de avondworkshop op 01/10 op onze nieuwe locatie te Deinze!