SEO: Zo scoort jouw website beter in zoekmachines

door | 13/09/2022

SEO staat voor Search Engine Optimization. Maar wat is dit nu juist en hoe pak je het best aan?

Onder SEO verstaan we het verbeteren van onderdelen van je website om hoger (en liefst als eerste) in de zoekresultaten van zoekmachines te verschijnen, zonder ervoor te betalen. Niet te verwarren dus met SEA (search engine advertising): dan betaal je voor advertenties die gegarandeerd bovenaan Google en co getoond worden.

Daarover leren we je veel meer in onderstaande opleiding, trouwens:

Met deze 5 tips kun je meteen al aan de slag:

1. Het zoekwoordenonderzoek als basis van je SEO

Je allereerste stap richting hoger ranken in Google is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Hiermee staat of valt alles en hoe grondiger je dit doet, hoe beter je resultaten zullen zijn.

Zoekwoorden zijn woorden of combinaties van woorden die je ingeeft in Google wanneer je op zoek bent naar iets of een antwoord zoekt op een bepaalde vraag. Van zodra je deze ingeeft in Google gaat de zoekmachine op zoek naar websites die het beste een antwoord kunnen geven op wat je zoekt.

De match moet goed zitten: Google toont je website zodra de zoekwoorden van de zoeker goed overeenkomen met de zoekwoorden die op je website te vinden zijn.

Hoe vind je die woorden nu? Je hoeft niet enkel te vertrekken van je eigen ideeën. Je kan gebruik maken van gratis tools zoals de zoekwoordplanner van Google Ads of Ubersuggest om tot extra suggesties te komen op basis van de woorden die je zelf ingeeft.

Wil je een diepgaandere analyse doen en zelfs zien of anderen adverteren en met welke zoekwoorden, dan kun je kijken naar de betalende tools Ahrefs (heeft wel beperkte gratis inzichten) of KWFinder.

2. Plaats je zoekwoorden in je tekst

Tekstoptimalisatie is het verwerken van relevante en goed presterende zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek in de teksten op je website, maar ook in je titels en meta description (de beschrijving van je pagina die in Google te zien is).

Hiermee geef je letterlijk aan Google mee dat je pagina voor die bepaalde zoekwoorden geoptimaliseerd is.

Meer weten over hoe je schitterende webteksten schrijft die scoren in SEO? Bekijk dan zeker eens onze opleiding hieronder!

3. Link naar andere pagina’s met interne links

Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina’s binnen dezelfde website. Hierdoor kan Google makkelijker door je website gaan en je websitestructuur beter begrijpen.

Een goede structuur betekent een goede gebruikerservaring. En dat betekent dan weer een hogere score op je SEO-rapport.

Daarnaast houden de interne links  het verkeer vast op jouw website, kun je behulpzaam de bezoeker doorverwijzen naar andere interessante pagina’s en blijft deze gebruiker nog wat langer op je site.

Zorg ervoor dat je de links steeds achter waardevolle woorden plaatst. Steek geen link achter tekst als ‘Klik hier’.

4. Zie de titel en de metabeschrijving niet over het hoofd

De titel en metabeschrijving van je pagina zijn korte stukjes HTML-code. Ze tonen de titel van een webpagina en waar die pagina over gaat en zijn eigenlijk jouw eerste contactpunt tussen de surfer en je website.

Op basis van deze tekst beslist de gebruiker of die gaat klikken of niet. Een cruciaal punt dus binnen SEO.

Zorg ervoor dat je titel en je meta description niet te lang zijn en dat ze de kernwoorden bevatten die relevant zijn voor die pagina.

screenshot wat is een titel en metabeschrijving

5. Een eenvoudige structuur voor je website

Afsluiten doen we met misschien wel een kleine verrassing: SEO doe je niet enkel voor Google, maar ook voor je websitebezoekers.

De structuur van je website is een typisch element dat je als marketeer wil verbeteren in functie van de gebruiksvriendelijkheid. En dat hoeft niet super technisch te zijn. Google hecht er in elk geval ook waarde aan.

Zorg er dus voor dat je website logisch opgebouwd is en niet teveel menu-items heeft. 5 tot 7 items bovenaan is voldoende. Zorg ook dat zoekwoorden terugkomen in je menu.

Een simpele structuur zorgt ervoor dat Google je site makkelijk en snel kan indexeren. Zorg dus voor een logische opbouw.

Het kan altijd helpen om eens als een leek de website kritisch te bekijken. Of vraag een buitenstaander om eens door de site te surfen en de ervaring eerlijk te delen. Gegarandeerd interessante inzichten!

SEO: een continu proces

Helaas kun je SEO niet eenmalig doen. SEO is een continu proces. Zo kun je om de paar maanden de zoekwoorden van concurrenten/concullega’s/andere diensten onderzoeken en minstens jaarlijks je eigen SEO aan een grondig onderzoek onderwerpen en optimaliseren.

In onze opleiding rond SEO leggen we je stap voor stap uit hoe je je eigen zoekwoordenonderzoek uitvoert, hoe je de verschillende elementen aanpakt en krijg je een duidelijk overzicht van welke analyse je best wanneer uitvoert.

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

3 redenen waarom jij een blog nodig hebt

3 redenen waarom jij een blog nodig hebt

Ben je er van overtuigd dat bloggen voor je organisatie zó 2018 is? Laat mij je dan overtuigen van het tegendeel met... een blog over bloggen! 1. Je bent deze blog aan het lezen, dus het werkt Blijkbaar interesseert bloggen jou want anders zou je niet aan het lezen...

Lees meer