Op de nieuwe Digimeter-cijfers over het gebruik van digitale media in Vlaanderen moeten we nog even wachten tot half april. Nu, om onze honger naar vers cijfermateriaal te stillen, doken we alvast in de berg statistieken van We Are Social.

Elk jaar publiceert We Are Social statistieken over sociale media voor zowat elk land op deze planeet. Het slidedeck voor België bevatte 103 slides volgepropt met cijfers. Opgelet: dit zijn Belgische cijfers, terwijl de Digimeter focust op Vlaanderen (16+)

tl;dr? Geen probleem. Deze 5 conclusies vatten het voor ons zo’n beetje samen:

1. We gebruiken gemiddeld 5,5 uur per dag internet

In België heeft intussen 91% toegang tot het internet. Dat is veel, maar vergeet dus niet dat 1 op de 10 Belgen niet online kan.

Belgen spenderen gemiddeld 5u25 online elke dag. Let op: dit gaat om AL het internetgebruik. Een film streamen via Netflix of muziek luisteren met Spotify is ook internet gebruiken.

Dat indachtig, is 5 uur misschien zelfs nog weinig?

2. Meer dan 38% van het internetverkeer in België gaat via mobiele toestellen

De smartphone is nog niet de populairste manier om te surfen op het internet, maar het gaat er wel in rasse schreden naartoe. Bijna 40% van alle internetverkeer in België in 2020 ging via smartphones. Desktops moeten licht terrein prijsgeven, maar vooral de tablet lijkt in vrije val: maar liefst 23% minder gebruik dan in 2019.

Dus euh… is jouw website al helemaal mobielvriendelijk?

 

3. Er zijn bijna even veel LinkedIn-profielen als Instagram-profielen in België

Volgens de data van We Are Social waren er in 2020 ongeveer 6,9 miljoen Belgische Facebookprofielen in België. Daarmee is het nog altijd het populairste sociale netwerk.

Haalt Instagram moederbedrijf Facebook stilaan in? Nog niet echt. Instagram heeft ‘slechts’ 4,5 miljoen profielen in België. Let op: het gaat hier om profielen, niet noodzakelijk om personen.

Meer nog: Er zijn in België niet zo gek veel meer Instagramprofielen dan LinkedIn-profielen: 4,1 miljoen profielen. Hier gaat het wel degelijk over persoonlijke profielen.

Tijd dus om jouw organisatie ook op LinkedIn op de kaart te zetten.

4. De gemiddelde Belgische Facebookgebruiker volgt maar 1 (!!) Facebookpagina

Toch vertaalt het grote aantal Facebookprofielen in België zich niet noodzakelijk in meer interactie. De gemiddelde Facebookgebruiker liket 1 (jawel: 1!) pagina en klikt vaker op een advertentie dan op de likeknop bij een Facebookbericht.

5. Apps om te chatten en te sociaalnetwerken zijn populairst

… en de meest gebruikte 4 apps in België in 2020 komen ook nog eens allemaal uit de stal van Facebook.

Niet in onderstaande grafiek, maar toch ook interessant: de meest gedownloade app in 2020 was TikTok. En het zal niemand verbazen na een jaar in lockdown dat we op plaats 4 en 5 Zoom en Teams tegenkomen.

Nog veel meer cijfers?

Het volledige rapport vind je hier: