Zo werkt het algoritme van Instagram

door | 15/10/2018

Dat Facebook met een algoritme werkt, weet iedereen intussen. Maar ook Instagram heeft een algoritme dat bepaalt wat je wel en niet ziet in je startpagina. Hoe dat precies werkt? We zetten het in deze blogpost graag even op een rijtje voor jou.

Eerst en vooral: Instagram toont alle posts van alle accounts die je volgt. Het algoritme haalt wel de volgorde van de posts grondig door elkaar. Daardoor kan het soms even duren tot je alles gezien hebt.

Op welke manier Instagram dan de volgorde bepaalt?

Volg even mee:

Er zijn 3 dominante factoren, waar je als organisatie kunt op inspelen.

  1. Interest
  2. Timeliness
  3. Relationship

En er zijn ook 3 minder dominante factoren, die vooral van je volgers afhangen en waar je als organisatie minder invloed op hebt:

  1. Frequency
  2. Following
  3. Usage

Digiterati Academy werkte dat mooi uit in de visual die je hieronder ziet. We bespreken daarrna de 6 belangrijkste factoren hieronder.

Afbeeldingsresultaat voor Instagram

1. Interest

Instagram zal je eerst foto’s en video’s willen tonen over onderwerpen waar je interesse in hebt (bvb reizen, voetbal, schoenen, katten,…). Op basis van de beschrijving van de account en de gebruikte tekst en hashtags bepaalt Instagram tot welk thema een post hoort. En als die matcht met jouw interesses, dan krijg je die hoger te zien in de startpagina. Experts vermoeden zelfs dat Instagram technologie inzet die de beelden automatisch herkent en toewijst aan een bepaald thema. Een post met weinig engagement maar met een thema dat jou interesseert zou zo toch hoger komen op je startpagina.

Hoe speel je erop in? Gebruik altijd de juiste kernwoorden in je copy en een reeks welgemikte hashtags om duidelijk te maken aan Instagram waarover een post gaat.

2. Timeliness

Eind 2017 toonde Instagram soms nog foto’s van meer dan een week oud. Veel gebruikers ergerden zich hieraan. Op Oudejaar nog altijd beelden van de Warmste Week zien passeren: het begon een beetje vervelend te worden. Instagram greep in en gaf in haar algoritme weer veel meer gewicht aan recente posts.

Hoe speel je erop in? Door je posts in te plannen op een moment dat je volgers actief met Instagram bezig zijn. Dat kun je leren uit je statistieken trouwens. Inplannen kan met tools als Planoly, Hootsuite, Buffer of Later.com.

Instagram-medewerker Thomas Dimson licht ook toe dat het algoritme telkens de beelden door elkaar haalt die gepost werden sinds je laatste bezoek. En die volgorde blijft vervolgens behouden. Bijvoorbeeld: als je om 9 uur ‘s ochtends checkt krijg je de beelden door elkaar die sinds je laatste bezoek om 23u gepost werden, met de belangrijkste eerst. Als je om 10u nog eens checkt, dan krijg je de beelden gerangschikt die tussen 9u en 10u gepost zijn, opnieuw met de belangrijkste eerst.

3. Relationship

Op Facebook bestaat er geen gelijke relatie tussen personen en pagina’s. Er is een systeem van profielen die bevriend worden met elkaar en pagina’s beheren of liken. Op Instagram is elke entiteit een aparte account, ongeacht of het nu een persoon, bedrijf, merk of celebrity is. De band die je hebt met een bepaalde account, bepaalt hoe hoog Instagram de posts van die account toont. Ook de volgorde van de InstaStories is aan deze factor onderhevig.

Hoe Instagram deze factor berekent? Denk aan hoe vaak je iemand profiel bezoekt, comments achterlaat, opzoekt, privéberichten stuurt. Accounts waarmee je weinig van dat soort interacties hebt, zal Instagram minder hoog tonen.

Hoe speel je hierop in? Stuur niet alleen berichten uit, maar ga actief de interactie aan met andere accounts. Like posts van anderen, geef commentaar, bezoek andermans profiel,…

4. Frequency

Hoe vaak je zelf iets post, maakt niet zo veel uit om veel of weinig gezien te worden, beweert Instagram. Al zal het algoritme wel zorgen voor voldoende diversiteit, zodat je volgers nooit 3-4 beelden van dezelfde account na elkaar zullen zien.

Wat meer meespeelt is de frequentie waarmee je volgers hun startpagina van Instagram checken. Instagram wil gebruikers nieuwe content bieden telkens ze op Instagram komen. En dus zal iemand die dagelijks Instagram checkt andere posts bovenaan zien dan iemand die elk uur terug komt.

5. Following

Als je volgers heel veel andere accounts volgen op Instagram, heb je veel meer concurrentie van andere posts, en dus zullen jouw posts gemiddeld lager getoond worden. Tenzij je helemaal inzet op topcontent die inspeelt op de interesses van je volgers natuurlijk.

6. Usage

Je hebt gebruikers die snel even Instagram checken. Anderen scrollen een half uur door de feed. Instagram indexeert hoe jij Instagram gebruikt en zal de relevantste content bovenaan zetten bij wie snel even checkt, en meer spreiden bij wie lange Instagram-sessies verkiest.

7. En ook nog dit

Tot slot zijn er nog een aantal misvattingen die we even willen rechtzetten:

  • Professionele accounts worden niet meer of minder getoond dan persoonlijke accounts. Meestal is de band van de volgers wel groter met een persoonlijke vriend dan met een merk natuurlijk. En zo merk je vaak toch een verschil in visibiliteit.
  • Instagram toont – anders dan Facebook – video’s niet beter dan foto’s. Maar als Instagram merkt dat jij meer video’s of foto’s bekijkt, zal dat type in de startpagina wel vaker getoond worden door het algoritme.
  • Of je nu wel of niet Stories posts, zou geen invloed mogen hebben op je ranking in de startpagina. Maar Stories zijn wel een fantastische manier om leuke content te delen met je volgers natuurlijk. Dus denk in je strategie zeker na over hoe je zowel tijdlijnfoto’s en Stories inzet.
  • Instagram bant geen accounts omdat ze te veel posten of te veel hashtags gebruiken.

Alles nog eens op een rijtje? Luister dan zeker ook eens naar deze podcast van Buffer.com:

 

Zelf starten met Instagram voor jouw organisatie?

We geven geregeld opleidingen over Instagram, creatieve content en socialemediastrategie. Om te weten waar en wanneer allemaal, check je best even onze kalender.

Bronnen

Omslagfoto door Sandrachile . op Unsplash

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens