Zo pakten we de sociale media aan tijdens Festival Dranouter

#

In november 2015 werden we bij I Like Media gecontacteerd door Festival Dranouter. Of we hen wilden helpen om hun socialemedia-strategie te ondersteunen. In festivalcommunicatie is sociale media tegenwoordig onontbeerlijk. Tijd voor een stevige portie online rock ‘n’ roll.

Een paar maanden, drie vergaderingen en heel wat brainstorms later stonden we er: met een team van 11 enthousiaste vrijwilligers om vier dagen lang de klok rond te liken, hashtaggen en snappen. Hoe we het aanpakten? Dat lees je hieronder.

Principes

We gingen uit van een aantal principes:

  • niet te veel content, maar goede content
  • verhalen vertellen
  • de waarden van het festival naar voren brengen

4 sociale media

We zetten in op 4 netwerken en profileerden die elk op een specifieke manier. 3 mensen deden de planning van de posts, maar iedereen creëerde – verdeeld in 5 teams – geniale content.

Facebook

De facebookpagina zetten we vooral in om visueel te werken. Af en toe een sfeerbeeld en elke avond een fotoalbum met 15 foto’s, waarbij we een korte snedige copy verzonnen. Af en toe deden we ook een dienstmededeling, maar enkel als we het visueel aantrekkelijk genoeg konden brengen.

Video scoort op Facebook, zeker als het originele content is. En dus maakte onze video crew 5 reportages. Tijdens de fuif op donderdagavond kreeg de DJ een gopro op zijn borst. Brachten de mogelijkheden om te eten in beeld. We volgden het eco-team een dag lang en lanceerden een filmpje vol opmerkelijke statistieken van het festival.

De meeste interactie kregen we op een filmpje waarin we 65 festivalbezoekers op een rijtje zetten die 1,2,3… tot 65 jaar waren. Waarom deze post zo werkte? Omdat het over mensen gaat. Iedereen kende wel iemand die in het filmpje voorkwam. En het toonde mooi dat Dranouter een festival van alle leeftijden is.

Nog meer video? We zetten ook Facebook Live in om akoestische sessies uit te zenden vanuit onze studio. Vijf artiesten (o.a. Riguelle, Walrus, Berlaen…) kwamen een nummer spelen dat we live uitzonden. Voorafgaand aan elk optreden, deden we een klein interview, zodat we alvast wat kijkers hadden wanneer het optreden effectief begon. De optredens werden ook achteraf nog tientallen keren herbekeken.

Vanop de kerktoren maakten we ook een 360° foto van het festivalterrein.

Twitter

Twitter was het netwerk waarop we vooral zelf de interactie wilden opzoeken. Via Hootsuite monitorden we de officiële hashtag #dranouterfest, maar ook alles wat van dicht en van ver neigde naar Dranouter en Festival. Elke tweet kreeg een antwoordje, like of retweet naargelang de aard van de tweet. Dat is bij momenten typen tegen de sterren op, maar wel the way to go op Twitter, vonden wij.

De berichten die we zelf uitstuurden gingen vooral over praktische mededelingen: een aanvangsuur dat veranderd is, de locatie van de babybar die verschoven was, hoe het zat met lockers en geld afhalen, …

We kregen via Twitter ook heel wat vragen binnen, en daar verzonnen we een snel en gepast antwoord op.

twitter_dranouter

Snapchat

De snapchat werd een duobaan: we stuurden Anouck (18) en Janne (19) vier dagen lang de wei op met een smartphone om hun festivalervaringen te delen. Voor Anouck was het zelfs de eerste keer dat ze naar het festival kwam.

We gaven beide jongedames elke dag 3 opdrachten mee en daagden het publiek ook uit om hen ook tips, vragen en opdrachten te sturen. Elke ochtend analyseerden we samen met hen de snaps van de dag ervoor en stelden een scenario op voor de dag die ging komen. En dat leverde heel wat fijne snaps op!

2016-08-07 22.44.19 2016-08-07 22.46.50

Instagram

Op Instagram wilden we vooral verhalen brengen. En dus stuurden we een verhalenteam de wei op: telkens iemand die mensen aansprak voor een babbel, vergezeld van een fotografe. Op voorhand maakten we een lijstje op van welk type mensen we allemaal wilden: inwoners van het dorp, gezinnen, artiesten, het Rode Kruis, vrijwilligers, …

Met een klein beetje fotoshopwerk zetten we een van hun uitspraken op de foto’s, en zo postten we een vijftal quotes per dag op Instagram met de hashtag #dranouterquotes.

Gerelateerd