Zo krijg je meer volgers voor je sociale media

“Hoe krijg ik meer volgers op mijn socialemedia-kanalen?” Het is een van de meest gestelde vragen tijdens onze opleidingen. Tijd dus om een aantal eenvoudig toe te passen tips op een rijtje te zetten.

1. Verwijs naar online content in je magazine

In een moderne communicatiestrategie wisselen online en offline elkaar naadloos af. Zo kun je je Instagram-foto’s bijvoorbeeld nog een tweede leven geven in je magazine, zoals ze bij Mediaraven doen:


2.  Zoek actief de interactie op met je doelgroep

Monitor je doelgroep, bijvoorbeeld door de juiste hashtags te volgen de dialoog aan te gaan. Zeker op openbare netwerken als Twitter en Instagram, kun je met een eenvoudige like of retweet op een heel eenvoudige manier aan je doelgroep laten weten dat je op sociale media actief bent. Of waarom niet iets meer engagement tonen en via de comments een gesprekje starten met je doelgroep? NMBS geeft hier het goede voorbeeld:

3. Nodig mensen direct uit

Op Facebook kun je je eigen vrienden altijd uitnodigen voor je bedrijfspagina. Maar dat is natuurlijk niet altijd een goed idee. Niet al je vrienden zullen immers tot het doelpubliek behoren van je pagina. Veel beter enkel die uit te nodigen die matchen met je doelpubliek.

Mensen waarmee je niet bevriend bent, kun je niet uitnodigen. Behalve met dit kleine trucje: de mensen die een like gegeven hebben aan een van je posts, kun je nadien wel uitnodigen voor je pagina. Eenvoudigweg door op hun namen onder de post te klikken. Handig!

4. Smuk je gebouw op

Heb je een gebouw waar veel mensen over de vloer komen? Laat dan zien dat je op sociale media actief bent. op je schermen, met affiches aan de muur, of – waarom niet? – op je parking!

5. Vermeld je sociale media op je website

Als je je sociale media op je website vermeldt, maak dan duidelijk wat je bezoekers precies moeten doen. Plaats niet zomaar de iconen van je sociale media op je website. Voor veel bezoekers is het niet duidelijk of het om een ‘share’-knop of een ‘follow’-knop gaat. Zet er daarom duidelijk bij ‘Volg/Like ons op…’. Facebook gaat nog een stapje verder en biedt je ook een ‘page like box’ aan. Daarmee plaats je de like-knop zelf op je website. Nog gemakkelijker voor de mensen!

6. En vergeet het visitekaartje en de e-mailhandtekening niet

Een klassieker die vaak vergeten wordt: het visitekaartje of de e-mailhandtekening. Vaak staat het compleet achterhaalde fax-nummer er wel op, maar de socialemedia-kanalen niet. Tijd om daar ook eens een upgrade door te voeren.

Meer Facebook?

Nood aan meer tips voor je facebookpagina? Check dan zeker eens het programma van onze praktijkdag ‘I Like Facebook‘ op 12/5 in Gent.

Gerelateerd