Zo hard veranderde Instagram in 1 jaar tijd!

#

In september 2015 gaf I Like Media voor het eerst een opleiding Meer publiek met Instagram. Nauwelijks een jaar later is het sociale netwerk amper nog te vergelijken met wat het toen was. We zetten alle nieuwigheden uit het boerenjaar van Instagram daarom even op een rijtje.

1. Geen vierkante foto’s meer

Vlak voor onze eerste sessie Meer publiek met Instagram deed Instagram een gewaagde zet: het schafte het verplichte – en voor Instagram zo typerende – vierkante formaat van de foto’s af. De belangrijkste reden? Het pad effenen voor advertenties. Reclamebureaus maken immers maar zelden vierkante reclamevideo’s.

2. Advertenties

Sinds oktober 2015 kun je als organisatie advertenties plaatsen op Instagram. En dat via de advertentiemanager van moederbedrijf Facebook. Je koppelt je instagramaccount dan aan je Facebookpagina zodat je beheerders ads kunnen plaatsen op Instagram.

instagram_ad

3. Verschillende accounts

Feest bij iedereen die naast zijn persoonlijke account ook nog de account van zijn organisatie moet beheren. Sinds februari kunnen we switchen tussen meerdere accounts op Instagram, zonder te moeten uit- en inloggen. Hoera!

multiple_accounts

4. Geen chronologische startpagina meer

Instagram is een product van Facebook, en dus moest de chronologische startpagina ook hier onvermijdelijk wijken voor een algoritme dat de belangrijkste posts laat zien. De gebruikers reageerden meteen met een actie #turnmeon in een poging om hun volgers aan te zetten om de notificaties voor Instagramposts aan te zetten.

5. Filmpjes van 60 seconden

In april kregen we een cadeautje van 45 seconden van Instagram. Tot dan konden video’s op Instagram maximum 15 seconden lang zijn. De reden? Adverteerders lokken, die liever iets meer tijd krijgen dan 15 seconden om hun punt te maken in een advertentie. Ook de Explore-pagina werd aangepakt: video krijgt er voortaan een meer prominente plaats.

6. Nieuw logo!

Begin mei gooide Instagram het oude logo overboord. Het koos voor een nieuwe gestileerde polaroid met een gradient kleurtje over. Niet iedereen is even enthousiast, maar intussen zijn we wel gewend aan het nieuwe logo.

instagram_newlogo

7. Instagram Stories

Als we Snapchat niet kunnen kopen, dan maken we van Instagram wel een soort van Snapchat, moeten ze bij Facebook gedacht hebben. En dus kun je sinds begin augustus je foto’s op Instagram ook delen in Stories, waar ze tot 24 uur te herbekijken zijn door je volgers. 

8. Bedrijfsaccounts

Naar analogie van de profielen en bedrijfspagina’s op Facebook, introduceert Instagram eind augustus de bedrijfsaccounts. Het grootste verschil? Een duidelijke contactknop. En statistieken! Ook iets waar we al een tijdje op zaten te wachten.

instagram-for-business-learn-more

Zelf ook meer doen met Instagram in je organisatie? Schrijf je in voor de opleiding Meer publiek met Instagram.

Gerelateerd