Wedstrijden op Facebook: hoe pak je het aan?

#

Facebook kondigde gisteren aan dat het de regels voor wedstrijden versoepelde: acties met promotionele doeleinden organiseren op je timeline is nu toegestaan. Het zogenaamde ‘like and win’ principe, dus. “Oei, mocht dat niet?” zullen veel lezers van deze post ongetwijfeld denken. Nope, mocht niet. Tot Facebook gisteren op zijn stappen terug kwam.

Wat wel en niet mag vond je vandaag uitgelegd op de Facebook, de blog van Talking Heads en op zowat elke zichzelf respecterende social media . Dus daar ga ik het niet over hebben.
Wedstrijden zijn doorgaans een succesvolle manier om interactie met je fans op te wekken. Maar het heeft enkel zin als je even stilstaat bij de volgende principes:

Leg je huidige fans in de watten

Heel vaak belonen wedstrijden de 500e, 1000e of 5000e fan. Goed gevonden? Eigenlijk niet, want je beloont er fans mee die enkele seconden fan zijn van je pagina. En je fans van het eerste uur die al jaren interageren op je pagina, blijven in de kou achter.

Probeer er dus altijd voor te zorgen dat al je fans kans maken om te winnen. In de praktijk zie je namelijk dat je aantal fans daalt van 995 naar 990 en dat de teller wel verdacht lang op 998 blijft staan.
Deze actie van NTGent illustreert perfect wat ik bedoel:

ntgnet_wedstrijd

Zorg voor waardevolle reacties

Mensen laten reageren met een like, comment of share is op zich niet zo moeilijk. Maar het heeft zeer weinig zin als die reacties nergens op slaan. Liever een wedstrijd waarbij iedereen die correct antwoordt, kans maakt op een prijs, dan een wedstrijd waarbij reageren op zich al voldoende is, hoe inhoudloos die reactie ook is.

useless-conversation

Streef naar geïnteresseerde fans

Wedstrijden als ‘De eerste 100 fans krijgen een USB-stick’ leveren op korte termijn heel wat fans op. Maar op lange termijn zorgen ze ervoor dat je minder interactie krijgt op je pagina. Deze fans worden immers fan om de foute reden: ze zijn niet geïnteresseerd in je product, maar wel in de prijs die je verloot.

Je zorgt er dus beter voor dat je met interessante of leuke content je fans overtuigt om fan te worden. Wedden dat die veel sneller zullen reageren op je posts?

wedstrijd_usb

Is een prijs echt nodig?

Misschien wel de belangrijkste vraag van allemaal. Moet er echt iets te winnen zijn om interactie te verkrijgen op je pagina? Een ludieke actie, een welgemikte vraag of raadsel of een foto waarop mensen zichzelf spontaan gaan taggen, heeft misschien wel veel meer effect? Juist omdat je fans het uit overtuiging doen. En niet om iets te winnen.
Jeugdhuis Zenith (Dendermonde) geeft het goede voorbeeld:
discobar_galaxie

Gerelateerd