Wat we onthouden hebben op de Dag van de Digitale Communicatie

#

Elk jaar in september verzamelen communicatieprofessionals van overheden overal in Vlaanderen in het Vlaams Parlement voor de Dag van de Digitale Communicatie, een organisatie van Kortom vzw. Kortweg #DDC19.

Kristof gaf er twee talks over respectievelijk creatieve content en WhatsApp Business. Maar hij gaf ook zijn oren en ogen de kost. Dit is wat hem is bijgebleven:

1. “Dood aan het opleuken”

Els Aerts van AG Consult trapte de dag af met een sessie over hoe je goede webteksten schrijft. Eén van haar tips luidde “Dood aan het opleuken”. Waarom zou je afbeeldingen bij een tekst zetten die eigenlijk geen functie hebben? Om over logo’s nog maar te zwijgen.

Els Aerts over Webschrijven op DDC19

Het is trouwens een tip die we in onze eigen opleidingen over nieuwsbrieven en webteksten ook steevast meegeven. En de reden waarom we al even een rubriek ‘kort nieuws’ hebben in onze nieuwsbrief.

2. Hoe omgaan met HiPPO’s?

Nieuw in ons woordenboek: HiPPO! Ofte de ‘Highest Paid Person’s opinion‘. De term viel in de sessie van Els Aerts, en ook tijdens de talk die we gaven over creatieve content op sociale media, kwam er een vraag over. Want wat als je baas al die leuke quizjes, memes en inhakes op je Facebookpagina maar niks vindt?

Ons antwoord: probeer uit, en overtuig je baas en/of collega’s met cijfers en kleine succesjes. Maak bijvoorbeeld elke maand een lijstje met de posts die best scoorden, en toon zo met cijfermateriaal aan wat best werkt.

3. Online stemmen in Estland

Op DDC19 waren er ook buitenlandse gasten. Een van hen was experte e-governance Anna Piperal. Zij kwam illustreren hoe ze in Estland blockchain al eventjes in de praktijk toepassen. Om belastingen te betalen, een nieuwe nummerplaat te bestellen, of… te stemmen!

1/3e van de Esten stemde online bij de laatste verkiezingen. Nooit meer wachtrijen aan het stemhokje dus. En het mooie eraan? Je kunt met je e-id stemmen zo vaak je maar wil! Enkel je laatste stem telt. Handig, voor mocht je in de loop van de dag toch nog spijt hebben van je proteststem ;-

4. Het Swayze-effect

We sloten het congres af in het fijne gezelschap van Tom Rumes (Thomas More Hogeschool). Hij nam ons mee in de wondere wereld van de ‘immersive’ video. Denk aan Augmented en Virtual Reality en alles daartussen.

Tom Rumes over het Swayze-effect

Toegevoegd aan ons woordenboek tijdens deze sessie: het Swayze-effect. Wanneer je 360°-video maakt voor een VR-bril, dan is het nog zo belangrijk dat je nadenkt over storytelling en de gebruiker een rol geeft in het verhaal. Anders voelt hij zich een beetje als Patrick Swayze in ‘Ghost’: je staat erbij, kijkt ernaar, maar het lijkt of niemand je echt opmerkt.

(c) foto header: Ruben Desmidt