Waarom je organisatie van Facebook gehaald kan worden

Het bericht kwamen we de afgelopen maanden een paar keer tegen. Eerst was er de facebookpagina van StuBru die om onverklaarbare redenen geblokkeerd en daarna offline was gehaald. Twee weken week was HUMO aan de beurt. En vorige week had televisiezender Acht het vlaggen. Wat is er precies aan de hand? En waar moet je als organisatie op letten om niet door Facebook geband te worden?

Profielen

Laat ons eerst en vooral duidelijk zijn: een profieltje mag je volgens de policy nooit gebruiken (‘misbruiken’ eigenlijk ) voor een organisatie met voornaam bvb ‘jeugddienst’ en familienaam ‘huppeldepup’. Een profiel moet altijd een fysieke persoon zijn. Niet alleen omdat je anders het gekke effect krijgt dat je organisatie of vereniging een geboortedatum en geslacht heeft, maar ook omdat het volgens de Facebook Registration policy gewoonweg niet mag:

“Per our Terms of Use, Facebook profiles must represent an individual. Users aren’t permitted to maintain an account under the name of their organization, or use personal accounts to advertise or promote themselves professionally. If your profile was listed under a non-individual name, or was used primarily for professional promotion this is probably why it was removed.”

Fanpagina’s

Fanpagina’s zijn dan weer wel uitermate geschikt om (en ik citeer Facebook): “contact met je klanten te onderhouden”. De grens tussen contact onderhouden en promotie voeren is soms evenwel flinterdun.

Daar ging het ook bij StuBru en Humo mis. Zij organiseerden immers een wedstrijd via hun Facebookpagina. En dat mag niet volgens de policy statement van Facebookpagina’s:

“You will not offer any contest, giveaway, or sweepstakes (“promotion”) on Facebook without our prior written consent. If we consent, you take full responsibility for the promotion, and will follow our Promotions Guidelines and all applicable laws.”

Een ander argument dat Facebook gebruikt, is het gebruik van ‘aanstootgevende’ content.

“You will not post content that: is hateful, threatening, or pornographic; incites violence; or contains nudity or graphic or gratuitous violence.”

Wetende dat er bij HUMO en StuBru al eens gesmeten wordt met woorden als ‘vibrator’ en ‘porno’, kan ik best begrijpen dat – de doorgaans niet-Nederlandssprekende medewerkers bij Facebook hun wenkbrauwen gaan fronsen wanneer ze zo’n woorden zien verschijnen op een populaire pagina.

Een profiel/pagina rapporteren

Een andere verklaring waarom Facebook je organisatie af Facebook kan halen, kan het gevolg zijn van de ‘rapportering’ van je profiel of pagina. Iedereen kan immers aan Facebook signaleren dat een profiel of pagina niet strookt met de policy van de social networksite: een nepprofiel, iemand die de naam van je organisatie misbruikt, expliciete content,…

Op dezelfde manier kun je ook op YouTube foute filmpjes ‘flaggen’. Hoe vaak een pagina gerapporteerd moet worden om op de zwarte lijst van Facebook te belanden in niet bekend. Maar wellicht volstaan een tiental vermeldingen.

En nu?

Moet je nu schrik hebben als jeugdorganisatie om een wedstrijd te organiseren of een promo-actie op te zetten via je Facebookpagina? Wellicht niet. StuBru is met meer dan 125.000 fans zowat de grootste Vlaamse pagina die er bestaat. Humo had er op een paar weken tijd ook 10.000 fans bij gekregen. Zulke pagina’s lopen natuurlijk in de kijker bij Facebook uiteraard.

Facebook gaat zich wellicht niet bezighouden met de screening van pagina’s die slechts een paar duizend fans tellen. Chiro heeft met 13500 fans de grootste facebookpagina van alle jeugdorganisaties. Zij moeten misschien een beetje opletten. Maar trek er je als kleine organisatie dus best niks van aan. Maar weet dat het officieel eigenlijk niet mag.

(dit artikel verscheen ook in de mediapedia op Apestaartjaren.be)

Gerelateerd