Vooruit ‘hackt’ Gentse binnenstad

Wie vanochtend in Gent op weg was naar school, werk of andere bezigheden, kon er niet naast kijken: de Gentse binnenstad was ‘s nachts “gehackt”. Heel wat publieke plaatsen, gebouwen en monumenten waren voorzien van een groen lint. De kiosk op de Kouter, de Minard, het Van Duyse pleintje… Allemaal moesten ze eraan geloven.

De nieuwsgierigheid was gewekt en overal zag je mensen de wenkbrauwen fronsen, of stoppen om even te checken wat er op het lint te lezen stond. De aankondiging voor “Elecrified 02 – Hacking Public Space”, zo bleek. Vanaf dit weekend gaan binnen- en buitenlandse kunstenaars 3 maanden lang aan de slag met kunst op publieke plaatsen in de Gentse binnenstad.

Geen affiches dus, geen flyers of andere reclamespots. Enkel een paar kilometer groen lint. Deze geslaagde guerilla actie werd opgezet door de mensen van Kunstencentrum Vooruit, die gisterennacht met een bataljon aan vrijwilligers de stad introkken om public spaces te hacken. “Stad Gent was op de hoogte van deze actie,” vertelt Mathias Timmermans van Vooruit, “Al waren ze niet met alle acties even gelukkig. Een paar van onze hackers waren vannacht bijvoorbeeld iets te enthousiast Dulle Griet gaan inpakken bijvoorbeeld…” Maar wie zei er ook alweer dat er niet zoiets bestaat als bad publicity?

Het leuke aan de campagne is bovendien dat de communicatiemix gerespecteerd wordt en het concept ook in andere media in dezelfde stijl wordt doorgetrokken. Zo was ook de website en de maandbrochure van Vooruit “gehackt”:

Electrified 02?

Kunstencentrum Vooruit en S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst) zetten samen de stad Gent onder stroom met een nieuwe editie van Electrified. Van 3 april t.e.m. 13 juni 2010 laten ze je kennismaken met kunstenaars die de ‘publieke ruimte’ tot hun actieterrein maken onder de noemer Electrified 02 – Hacking Public Space.

Verwacht je aan opmerkelijke acties in de stad, nu eens subtiel en dan weer opvallend, soms aangekondigd maar vaak onverwacht. De uiteenlopende acties in de stad zullen een neerslag krijgen in het museum, waar (andere) werken van hedendaagse kunstenaars en een flashback’ naar de jaren 1970 en 1990 een rijke context schetsen van kunst in het openbaar (tastbaar of virtueel).

Gerelateerd