Terugblik op 2016: Alle netwerken gaan op elkaar lijken

#

2016 is geschiedenis. En 2017 trekt zich op gang. Wat hebben we geleerd uit 2016 op het vlak van online communicatie? Elke dag geeft een van de freelancers van I Like Media haar visie en bedenkingen hierover. Vandaag bijt Kristof de spits af.


Facebook probeerde in 2016 tevergeefs Snapchat te kopen. En toen dat niet lukte, besliste Mark Zuckerberg en zijn team maar om het afgelopen jaar op alle mogelijke manieren Snapchat na te doen. Het gekke is dat die strategie loonde. Paradepaardje Instagram groeide in 2016 van 350 miljoen naar meer dan 600 miljoen actieve gebruikers. Dat is bijna een verdubbeling. Ter vergelijking: Snapchat draait rond de 200 miljoen.

Instagram liet vorig jaar al het vierkante formaat varen en ging in 2016 verder op het elan om features op te offeren die het jarenlang zo uniek maakte: filmpjes zijn nu 60 seconden, er zijn bedrijfspagina’s en statistieken, likes op comments, live video, koop-knoppen, … Maar ze komen ermee weg en het levert hen nog meer succes op.

Oja, en een spuuglelijk nieuw logo dat uit het tijdperk van Windows 3.1 komt. Dat ook 😉

whatsapp snapchat instagram

Eerlijk over kopiegedrag

Het hoogtepunt van imitatie zagen we in augustus. Volledig onverwacht lanceerde Instagram plots ‘Stories’ die na 24 uur verdwijnen. Klinkt als Snapchat? Tuurlijk. En weet je wat me het meest verbaasde? Dat ze dat bij Instagram gewoon openlijk toegaven.

CEO Kevin Systrom verwoorde het als volgt:”I think what you see is that every company looks around and adopts the best of the best formats or state-of-the-art technology. Snapchat adopted face filters that existed elsewhere first, right? And slideshows existed in other places, too. Flipagram was doing it for a while. So I think that’s the interesting part of the Valley. You can’t just recreate another product. But you can say ‘what’s really awesome about a format? And does it apply to our network?” (lees de volledige quote)

Wat brengt 2017?

Ik ben persoonlijk heel benieuwd hoe de twee berichtendiensten van Facebook zullen evolueren. Stilaan is het enige verschil tussen Messenger en WhatsApp nog dat je op WhatsApp een telefoonnummer nodig hebt, en bij Messenger een facebookaccount. Ik ben benieuwd hoe lang kan Facebook deze spreidstand nog kan volhouden?

In mijn ogen zit er ook weinig lijn in de nieuwigheden die gelanceerd worden? De filters die Messenger introduceerde in december, hadden even goed in Instagram kunnen zitten. De tags die WhatsApp lanceerde, hadden ook in Messenger gekund.

Het vreemde is dat Snapchat het spel gewoon lijkt mee te spelen: het afgelopen jaar kregen we er Memories bij, en sinds kort ook groepschats. Features die al eventjes bestaan bij de concurrentie.

Het zou me niet verbazen mocht er in 2017 een systeem gelanceerd worden waarmee je al je mobiele berichten verzamelt. En zo’n app hoeft zelfs niet eens van Facebook of Snapchat zelf te komen.

In 2016 lanceerde Facebook trouwens al een app die de berichten voor pagina’s, WhatsApp en Instagram combineert. Ik zou iets soortgelijks voor privégebruik in elk geval niet erg vinden. Want het afgelopen jaar moest ik toch iets te vaak verschillende apps gaan afschuimen op zoek naar een berichtje waarvan ik niet meer wist via welk kanaal het binnengekomen was.

 

Gerelateerd