Tagging als het ultieme promotiemiddel

Ik ben getagd op Facebook deze week. Niks nieuws, inderdaad. Maar op een wel heel slimme manier. Ik ben getagd op een digitale flyer van een nieuwjaarsreceptie uit het jeugdwerk waar ik morgen naartoe ga. En ik niet alleen.

Iedereen die had laten weten dat hij komt, werd getagd op de bewuste flyer. Slim gezien, want op die manier krijgen al je vrienden ook de bewuste flyer in hun nieuwsfeeds te zien. En de flyer staat ook meteen op mijn prikbord.

Dat tags aanbrengen op foto’s een krachtig promotiemiddel is om je organisatie of evenement in the picture te zetten, is algemeen bekend. Tags gebruiken zoals hierboven beschreven, is zonder discussie clever gezien. In dit geval heb ik er ook geen problemen mee met de manier van handelen, aangezien ik mijn aanwezigheid ook al had aangegeven via een Facebook event. Al kan het ook grondig misgaan met deze techniek.

In een vorming Facebook die ik in december gaf, vertelde een van de cursisten me het verhaal van een jeugdvereniging die de affiche voor hun fuif had gepost, en een paar honderd man erop had getagd om zo de affiche snel te verspreiden binnen Facebook. Vanuit promotioneel standpunt bekeken geniaal gevonden. Maar ik zou er toch mee oppassen, eerlijk gezegd. Mijn sympathie voor de organisatie die mij tagt op een affiche van een evenement waar ik niks mee te maken heb, zou in elk geval snel afnemen, vrees ik…

Dan liever tags gebruiken zoals Ikea deed in hun bekroonde virale campagne van het afgelopen najaar:

Gerelateerd