Straffe staaltjes van guerilla-marketing

Deze week was er 1 filmpje dat online circuleerde en dat er met kop en schouders bovenuit stak: de reclamespot voor de nieuwe digitale zender TNT. “Push button to add drama”, spoorde een pijl nietsvermoedende passanten op een dorpspleintje ergens in Vlaanderen aan. Wat volgt, is een scène die weggeknipt lijkt uit een slechte hollywoodfilm. Een greep uit de reacties op Facebook en Twitter: “Advertising as it should be”, “Hoe reclame er vaker moet uitzien! Heerlijk!”, “Geweldig! Van een aankondiging gesproken!”

In tijden waarin we gebombardeerd worden met reclameboodschappen, is het meer dan ooit duidelijk dat de mensen creatieve marketingacties weten te appreciëren. Niet zelden gaat dit om zogenaamde “guerilla”-acties: een real-life belevenis, die gecapteerd wordt en daarna op internet een eigen leven gaat leiden.

Helemaal nieuw is het fenomeen niet. De afgelopen maanden konden we geregeld van dergelijke pareltjes van advertising snoepen. Ik zet de opmerkelijkste even op een rijtje:

Girls gone wild in the red light district (Stop the traffik)

Het brutale kinderkoor (De Opvoedingslijn)

Welcome back (T-Mobile)

The Hapiness Machine (Coca-Cola)