SP.a en de vergeten gehandicapten op Facebook

Een week voor de Federale verkiezingen draaien de verkiezingscampagnes op volle toeren. En daarvoor worden alle middelen ingezet: affiches, radio, televisie,… En Facebook natuurlijk. Zowat elke politieke partij heeft uiteraard een eigen pagina of groep op Facebook. Ook de stemtest van De Standaard overheerste de voorbije weken de startpagina’s van menig Facebooker. En daarnaast circuleren een aantal groepen die de mensen oproepen om al dan niet te gaan stemmen. De Facebook Ads (reclame in de rechterkolom van je Facebookpagina) worden evenwel opvallend weinig gebruikt.

Tot mijn oog deze week op een betaalde Facebook Advertentie viel, die het volgende kopte: “Sp.a vergeet gehandicapte”. Onder een foto van een streng kijkende Caroline Gennez wijst de advertentie erop dat Sp.a het in haar 6 verkiezingsthema’s niet over mentaal gehandicapten heeft. Als je op de link klikt, kom je gewoon op de website van Sp.a uit. Vreemd, vond ik. En dus ging ik op speurtocht op het wereldwijde web.

Als je de titel van de advertentie in Google ingeeft, vind je enkel een tweet terug van een zekere Andy Machiels, die zich blijkbaar dezelfde vraag stelt als mij.

Een nieuwe zoekopdracht dan maar, in Facebook zelf deze keer. En dat levert twee hits op bij ‘berichten van andere gebruikers’. Eentje daarvan is afkomstig van op het profiel van KOC Sint-Gregorius, een orthopedagogisch centrum uit Gentbrugge. Niet zo verbazend eigenlijk, gezien de boodschap uit de advertentie. De tweede hit – en nu wordt het interessant – komt van Frankie Michiels, bestuurslid van de lokale afdeling in Zelzate voor -jawel- Open VLD.


Ik ga hier niet zeggen dat Open VLD, KOC Sint-Gregorius of de heer Michiels achter de Facebookadvertentie tegen Sp.a zit. Ik heb ook geen aantoonbare links gevonden tussen het orthopedagogische centrum en de lokale Open VLD politicus. Op zich is er ook niets mis mee, noch als instelling, noch als politicus, om te wijzen op hiaten in het partijprogramma van een politieke partij. Politiek draait nu immers om meningsverschillen omtrent de aanpak van maatschappelijke problemen. Ook al gaat het in dit geval om een thema als ‘gelijke kansen’ dat eigenlijk Vlaamse materie is, en in een federale campagne dus logischerwijs minder aandacht krijgt. Bovendien is vrije meningsuiting nog altijd een verworven recht en must in onze maatschappij.

Maar of vrije meningsuiting op deze manier moet, betwijfel ik persoonlijk. Als het op reclame en promotie aankomt, moeten grenzen afgetast worden en mag (en moet!) af en toe gebalanceerd worden op het randje. Maar dit is in mijn ogen toch een stapje over de rand.

(UPDATE (12/6): Opnieuw een Facebook Ad die dit keer kopt: “Misbruik gehandicapte”, vergezeld van een foto van Rik Torfs. Als je doorklikt, kom je dit keer niet terecht op de website van CD&V maar op die van de vzw ‘Opvang Tekort’, een drukkingsgroep die streeft naar het wegwerken van de wachtlijsten voor gehandicapten. De campagne is dus  voor alle duidelijkheid niet opgezet door een concurrerende politieke partij)

Gerelateerd