Social Overview: September 2014

#

Was de zomer komkommertijd voor social media nieuws? Dan schoten de grote sociale netwerken in september alvast stevig uit hun sloffen. De vijf opmerkelijkste facts & figures voor de afgelopen maand september krijg je hieronder netjes op een rijtje:

1. Twitter ads voor iedereen

Adverteren op Twitter was tot voor deze maand alleen weggelegd voor grote bedrijven die er veel geld tegenaan wilden smijten. Maar op 4 september opende Twitter haar advertentieplatform in de Benelux voor iedereen. Iedereen kan nu dus tweets gaan promoten en uitlichten.

Wat precies allemaal wel en niet kan? Daar maakte Steven Bousson van internetmarketingbureau The Aim een mooie samenvatting van.

twitter_ads

 

2. #bendgate: slechte publiciteit bestaat niet?

De lancering van een nieuwe iPhone is altijd goed voor een onophoudelijke stroom berichten op sociale media. Dat was bij de iPhone 6 niet anders. Al ging de meeste aandacht nu vooral naar gebogen iPhones die uit de broekzak van gebruikers kwam.

Een hoax? Productiefoutje? Of een goed geplaatste marketingstunt van Apple’s concurrenten? Wat er ook van zij: internationale merken van Heineken tot Samsung speelden heel handig in op de zogenaamde #bendgate om hun product in de kijker te werken. Metro verzamelde de opvallendste. Mijn favoriet? Deze:

bendgate_kitkat

 

3. Facebook legt beheerders en adverteerders in de watten

Facebook was weer goed op dreef in september en lanceerde een pak nieuwigheden die voor community managers heel wat interessante kansen bieden:

  • Het nieuwe advertentienetwerk Atlas laat je toe om advertenties te plaatsen op websites en platformen buiten Facebook, maar wel gebaseerd op de data van facebookgebruikers.
  • Met Facebook Media wil Facebook vooral bedrijven en organisaties inspireren met een soort van handleiding vol tips en inspirerende voorbeelden om Facebook beter in te zetten in hun mediamix.
  • Met de vernieuwde Business Manager van Facebook Business wordt het nog gemakkelijker om als community manager de pagina’s van je klanten te gaan beheren op 1 plaats zonder dat je er een persoonlijk profiel voor moet gaan gebruiken.

facebook_media

 

4. KLM geeft 25.000 tickets weg via Instagram

Of toch niet? Op Instagram doken in september heel wat fake KLM-accounts op die gratis tickets beloofden aan de eerste 1.000 tot 25.000 volgers. Veel instagrammers tuinden erin. Eén account wist zelfs 10.000 volgers te verzamelen op een paar dagen tijd.

De enige echte KLM account zette de zaak zelf recht en leert ons allemaal een les: tickets weggeven omdat je een merk volgt, is voor losers.

klm_promo

 

5. Wie heb ik aan de lijn? Ello?

“Wie heeft nog een invite voor Ello voor mij?”, was zowat de meest gestelde vraag bij CM’s eind september.

Het nieuwe sociale netwerk Ello ging immers veelbelovend van start met een manifesto: “We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce, and manipulate — but a place to connect, create, and celebrate life. You are not a product.”

De zoveelste facebook-killer die uiteindelijk niks wordt? De kans is groot. Maar voor alle zekerheid misschien toch maar op registreren en de account voor je bedrijf veilig stellen.

ello_manifesto

 

Deze blogpost verscheen ook op de website van de Vlaamse Community Managers: www.vlcm.be 

Gerelateerd