Social Overview: November 2015

De sint was in het land het afgelopen weekend. Naast snoep, speelgoed en zwarte pieten bracht hij ook een vers socialmedia-overzicht mee: vijf facts & figures uit de afgelopen maand, die we ons als community managers wellicht nog lang zullen herinneren.

1. Pray for Paris

November was turbulent, zowel online als offline. Dit overzicht van de maand november beginnen zonder even stil te staan bij de dodelijke aanslagen in Parijs, zou ongepast zijn. En toch. Er is over de terreurdaden intussen al massa’s geschreven, de hashtag #PrayforParis was dagenlang trending en met alle opiniestukken samen kunnen we intussen een uit de kluiten gewassen server-park vullen.

Deze twee blogposts sprongen er wat mij betreft in elk geval uit:

  1.  De hashtag als hulplijn: waarom we in tijden van terreur terugvallen op Twitter (Katrin Swartenbroux – Knack)
  2. The Paris Attacks: how (not) to react as a brand (Lien De Leenheer – Frankly Speaking)

prayforparis

2. #brusselslockdown

Op 22 november vroeg de federale politie aan de bevolking om niet te tweeten over de anti-terreuracties die op die avond aan de gang waren in het centrum van Brussel. Ongezien in socialemedia-land. Nog opvallender was dat de oproep ook massaal werd opgevolgd door tweetend België.

Niet dat het stil werd op Twitter. Integendeel. We tweetten maar liefst 220.000 keer met #brusselslockdown. Hoeveel procent van die tweets schattige katjes bevatten is niet bekend. Op het drukste moment stuurden we 1400 tweets per minuut, zo leert ons de grafiek van Twitter België.

twitter_cats

Brave Little Belgium haalde zelfs het wereldnieuws met onze gesmaakte katten-actie. De foto van de Federale Politie op Twitter de dag nadien, is bovendien nu al met stip genomineerd voor ‘Tweet van het jaar’.

politiebedankt

3. Sterren komen, sterren gaan

We namen in november ook afscheid van het twitter-sterretje. Tweets kun je voortaan niet meer ‘favoriten’, maar ‘liken’. In de praktijk is er geen hol veranderd, maar voor velen is het toch even wennen om geen favoriete tweets meer te hebben, maar instagram-gewijs hartjes te moeten uitdelen.

Waarom dat sterretje precies moest verdwijnen, lees je hier: http://fortune.com/2015/11/03/twitter-heart-like/

twitter_hearts

4. Back to reality

Dat the picture perfect Instagram-foto nemen vaak een werk van lange adem is, weten we allemaal. Maar in november vond model Essena O’Neil het nodig om hierover een potje virtueel te bleiten: ze verwijderde 2000 foto’s van Instagram. Bij de foto’s die nog overbleven onthulde ze hoe haar (overigens vetbetaalde) instagramfoto’s tot stand kwamen.

essena_oneill_3173_620x430
Niet veel later deed een ander Instagram-poppetje Stina Sanders hetzelfde. Ze begon realistische foto’s te posten en verloor maar liefst 3000 volgers! Wil iemand een steunfonds voor haar oprichten aub?

Gemeend of vooral internetsterretjes die aandacht willen trekken? De meningen waren verdeeld. Wat er ook van zij: onder jongeren in Amerika stak later in november een nieuw fenomeen de kop op: ‘Finstagram‘: een tweede ‘fake’ instagramaccount waarop je voor een select publiek je echte foto’s post, in tegenstelling tot de fake foto’s die op je publiek profiel staan. En dat allemaal net toen we dachten dat we de wondere wereld van Instagram helemaal doorgrond hadden :s.

5. Telenet helpt u online met al uw vragen.

Afsluiten doen we met een vrolijke noot: de CM van Telenet antwoordt tegenwoordig echt op al uw vragen: over stroompannes over ontplofte digiboxen tot hulp bij een spelletje Monopoly. Well done!

monopoly_telenet

Al merkte er wel iemand in de comments fijntjes op dat het vreemd is dat onze vriend Titus geen internet heeft om de spelregels op te zoeken, maar wel kan chatten met Telenet? Maar misschien was dit wel de fake account van Titus en was er niets aan de hand?

Wordt ongetwijfeld vervolgd in december.

 

Gerelateerd