Social Overview: maart 2016

Maart was op zijn zachtst gezegd een turbulente maand voor ons land. Welke lessen hebben we als community managers kunnen halen uit de aanslagen in Brussel? En Welke andere nieuwtjes werden de afgelopen maand misschien wat overschaduwd door die dramatische gebeurtenissen? Zoals elke maand zet ik graag alles nog eens op een rij, aan de hand van 5 hashtags, dit keer:

1. #BrusselAttacks

We hadden het in november bij de aanslagen in Parijs ook al gezien. Bij een gebeurtenis met de impact van wat we op 23 maart meemaakten in België, wisten veel merken en bedrijven niet meteen hoe reageren op sociale media. Soms was de grens tussen respectvol inhaken en gratuite lijkenpikkerij flinterdun. Likes verzamelen en content inplannen zijn op zo’n moment het minste van je zorgen. Goede en minder goede voorbeelden vatte Lien De Leenheer samen op vlcm.be.

En toch zagen we op zo’n moment hoe sociale media meer dan ooit een bron van informatie wordt, een plek om elkaar trots te bieden, en hulp aan te bieden. De hashtags #ikwilhelpen en #openhouse gingen trending, en heel wat mensen konden hun medeleven kwijt op sociale media, of hun verhaal in blogposts.

Tot slot nog wat verplicht leesvoer: het verhaal van Kim Castro, Community Manager bij NMBS. Hij vatte samen hoe hij en zijn sociale media team die gitzwarte 23e maart ervaren hebben in deze blogpost.

2. #TurnMeOn

Instagram is een product van Facebook, en dus zat er onvermijdelijk ooit een algoritme aan te komen. In maart kondigde Instagram aan dat het er zit aan te komen. En zoals dat gaat bij dergelijke ingrijpende veranderingen, protesteerden de gebruikers massaal, met petities, dreigementen om een dag lang niets te posten op Instagram, en met de hashtag #TurnMeOn.

Turn me on? Juist! Plots werd die feature in Instagram om meldingen aan te zetten wanneer een van je favoriete accounts een foto post wel heel interessant om als merk of celebrity nog even op te wijzen. Hoe dat gaat? Zo dus:

Het antwoord van Instagram? “De veranderingen aan de tijdlijn zullen niet morgen worden doorgevoerd met een update. We moeten de nieuwe tijdlijn nog weken, zelfs maanden testen. De huidige groep mensen die ermee werkt (en dus test) is heel klein. Als we wereldwijd de nieuwe tijdlijn gaan uitrollen, zullen we dat natuurlijk iedereen laten weten. Het aanzetten van notificaties is niet de manier voor gebruikers om op de hoogte te blijven van wat vrienden plaatsen.” (Bron: NOS)

3. #Snapchat20

De voorbije maanden was chatten bij Snapchat wat op het achterplan geraakt, maar daar bracht de populaire app in maart verandering in, door Chat 2.0 te lanceren. Wat is er nieuw? Kort samengevat: sneller switchen tussen chats sturen, videochatten en audioberichtjes sturen. Deze hyperkinetische video vat het nog even voor je samen:

4. #Vrouwendag

Op 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Ideale Toptopical voor je sociale media? Of een gevaarlijke onderneming? Evelien Chiau waarschuwde ons daags van tevoren al met een heuse Vrouwendag-BullshitBingo. En achteraf verzamelde Lauren Van Bever de beste en de slechtste voorbeelden in deze blogpost.

5. #Firsttweet

Afsluiten doen we met wat de beste eerste tweet in maanden moet geweest zijn. De Gentse Flikken moeten zo stilaan het laatste politiekorps van Vlaanderen zijn, maar ze misten hun start in elk geval niet afgelopen maand. Met de deur in huis en gevoel voor humor. Meer van datte, graag!

Gerelateerd