Social Overview: Juni 2016

Juni was… erhm… nat. Sommige social media managers voelden zich als een vis in het water. Ander verzopen bijna van het werk. Vooral voor die laatste categorie duiken we even het diepe in, en vissen we de 5 opmerkelijkste facts and figures op. Maak dus je borst maar al nat voor alweer een social overview.

1. Nieuwe lay-out voor facebookpagina’s en voor Messenger

Soms voelt het een beetje aan als water naar de zee dragen. Telkens we denken mee te zijn met Facebook en onze aandacht verwatert een beetje, dan is daar de zoveelste stortbui aan veranderingen. Deze maand kondigde Facebook een nieuw design aan voor bedrijfspagina’s. De belangrijkste verschillen? Een profielfoto die niet meer in de omslagfoto staat en een linkermenu in plaats van een horizontaal menu.


nieuwefacebooklayout

 

En ook bij Messenger zien we de bui al hangen: de chat-app van Facebook wil meer dan ooit de startpagina voor al je gesprekken worden. Je krijgt nu je favorieten te zien, de verjaardagen van je vrienden, wie er online is, … Chats en mobiele berichten waren al langer één in Facebook, maar nu pusht Facebook je ook om je sms’en vanuit Facebook te sturen en kleur je app ook paars af en toe. Een zee van nieuwe mogelijkheden dus!

fb_messenger

 2. Microsoft koopt LinkedIn

Dat het bij Microsoft overnames regent de laatste jaren (Yammer, Wunderlist, Skype, Sunrise, …), weten we allemaal. Maar de overname van LinkedIn (en dus meteen ook SlideShare) deed Bill Gates ongetwijfeld watertanden. Meer dan ooit profileert Microsoft zich hiermee als een speler waar vooral professionals mee in zee willen gaan. Al lijken de eerste screenshots van het vernieuwde LinkedIn toch maar een slag in het water… :s

microsoft_linkedin

3. Stilte op Snapchat

Op 21 juni was het verdacht stil bij snapchattend Vlaanderen? Voor een keer waren de bekendste Vlaamse snapchatters geen spraakwatervallen. Waren ze het niet eens met de nochtans prima blog ‘Snapchat in Vlaanderen’ die Hanne Leus had gemaakt? Verdronken in al dat gesnap? Nikske van. Ze legden allemaal bewust zichzelf droog om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS. U weet wel, die van al die waterpret met de Ice Bucket Challenge vorig jaar 😉

snapchat_als

4. Brussels Airlines haakt in op Trump

Trump zwemt al even in woelige watertjes. En afgelopen maand belandde hij van de regen in de drop: hij verwees naar ‘de stad België’. Het water kwam ons in de ogen, van het lachen welteverstaan. En ook bij Brussels Airlines lachten ze vrolijk mee. Want ze haakten meteen in op de misser van Trump met deze geniale post:

brussels_airline_fb

5. Voetbal, iemand?

Als gesprekken de voorbije maand niet over het weer gingen, dan gingen ze over voetbal. Of je dat nu wilde of niet, je tijdslijn werd overstroomd met berichten over rokende Rode Duivels, scheurende voetbaltruitjes of aan-hun-kruis-krabbende trainers. Zowat elk merk moest mee in het bad en leefde zich uit met EK-gerelateerde posts. Ik herinner me vooral dat de CM van Ikea Belgium zich kostelijk geamuseerd heeft tijdens de match Zweden-België:

ikea_belgium_ek2016

En om af te sluiten nog eentje. Niet toevallig ook een waarin water de hoofdrol speelt.

heineken_ek2016

 

 

Gerelateerd