Social Overview: Januari 2016

Januari zit erop. Tijd voor een nieuw social overview! Of zoals Bill het zou zeggen:

VLCM_Bill

1. Cijfertjes van de maand

In januari stelde iMinds de nieuwe Digimeter-cijfers voor: een jaarlijkse bevraging van de Vlaamse bevolking (15+) die in kaart brengt hoe digitaal ze zijn.

Als we de cijfers over sociale media onder loep nemen, leren we het volgende over actief gebruik van sociale media in Vlaanderen:

  • 70% van de Vlamingen gebruikt Facebook minstens 1x per maand
  • 44% spendeert meer dan 1 uur per dag aan Facebook
  • 19% van de Vlamingen gebruikt minstens 1x per maand Twitter
  • 44% van alle Instagramgebruikers is tussen 15-19 jaar.
  • 26% van de Vlamingen gebruikt WhatsApp
  • 15% zit op Snapchat (opgelet: -15 jarigen werden wel niet bevraagd)

Meer cijfertjes vind je op www.digimeter.be

screenshot-www.iminds.be 2016-01-28 22-41-21
2. Bash-actie van de maand

Dat Nederlanders doorgaans meer ballen hebben dan ons, moeten we niet ontkennen. De Nederlands Facebookpagina ‘Klantenservice’ komt al enige tijd op burgers die op sociale media onheus behandeld worden door merken en bedrijven. Een sushi-restaurant dat een klacht van een klant afwimpelde met het argument dat ze wellicht misselijk was omdat ze zwanger was, moest er vorige week aan geloven.


sushi2

Na een oproep van Klantenservice kreeg het restaurant in kwestie meer dan 500 negatieve reviews in een paar minuten tijd. En massa’s hilarische commentaren op hun facebookpagina.

sushi12

Hoe dit waanzinnige sushi-verhaal afliep? De afloop lees je op www.debestesocialmedia.nl

3. Inhaker van de maand

David Bowie was overal in januari. Bij het overlijden van zo’n icoon is het als merk verleidelijk om erop in te spelen. Van Studio Brussel, Rock Werchter en Ancienne Belgique verwacht je dat ook. Maar of Bowie af en toe rondparadeerde met Crocs aan zijn voeten, zou me zwaar verbazen.

Lees zekere ook het stuk dat Dora Gasia schreef op vlcm.be

bowie_crocks

 

4. Nieuwe hype van de maand

We hadden al Apple en Blackberry, en nu zitten we ook nog met ‘Peach’. Het jaar was nog maar net gestart of dit sociale netwerk werd al aangekondigd als de nieuwe ‘Facebook’-killer. Het bijzondere aan Peach? Het is een sociaal netwerk waarbij je – naast interactief wezen met je vrienden – ook nog interactief moet zijn met Peach zelf, die je opdrachten geeft en vragen stelt. En er zijn ‘Magic Words’ om de boel nog wat op te vrolijken.

Een blijver? Wellicht niet. Volgens de oprichters is het “een leuke, eenvoudige manier om jezelf te zijn en te delen met je vrienden.” In de blogpost van CM Liselotte Casteur klinkt het dan weer als volgt: “Peach is leuk voor even en sommige features zijn heel leuk gevonden. Mark, kopen die handel.”

peach_screenshot

5. Tweet van de maand

Weet je nog die keer dat onze tweet viraal ging omdat hij zo grappig was, ook al hadden we het zelf zo niet bedoeld? Jups, De politiezone Brussel had het vlaggen tijdens het autosalon:

autosalon_tweet_idk

Gerelateerd