Social Overview: Januari 2015

#

2015 startte stevig op het gebied van sociale media. Tijd om de 5 belangrijkste facts en figures naar goede gewoonte op een rijtje te zetten.

1. Je suis Charlie

Het jaar 2015 startte dramatisch. Op 8 januari werd de redactie van Charlie Hebdo uitgemoord. En dat leidde tot een nooitgeziene golf van solidariteit. De hashtag #jesuischarlie ging trending: overal ter wereld gebruikten mensen de hashtag om hun medeleven en verontwaardiging te uiten. Of om cartoons de wereld in te sturen.

Veel merken en bedrijven wisten niet zo goed hoe ze met de vreselijke gebeurtenissen moesten omgaan. Op de facebookpagina van NMBS Europe stond bijvoorbeeld deze ongelukkige post de dag van de aanslagen:

nmbs_jesuischarlie

 

Ook de post van 3Suisses werd niet echt gesmaakt.

jesuis3suisses 

En wat dan te denken van de statusupdate van Mark Zuckerberg? Hij preekt vrije meningsuiting, maar laat anderzijds wel elke dag facebookposts censureren omdat ze volgens zijn filosofie niet thuishoren op Facebook. Moeilijke spreidstand. Maar boeiende discussie. Ten minste voor wie tijd heeft om de 43.467 reacties op Zuck’s post te doorworstelen.

jesuischarlie_zuckerberg

 

2. Twitter blijft vernieuwen

Facebook had duidelijk haar handen vol met de nieuwe privacy policy, want het bleef betrekkelijk stil qua nieuwigheden in januari.

Twitter daarentegen lanceerde de ene nieuwigheid na de andere. Een overzichtje:

  • Twitter werkt aan een eigen videoplatform. Al is het onduidelijk wanneer dat er komt. Het is wel duidelijk dat de strijd om het populairste videokanaal helemaal open ligt. Sinds deze maand werd immers al duidelijk dat Facebook-video’s al meer impact hadden dan YouTube. Voor merken althans.  
  • Met de ‘While you were away‘ functie krijg je de opmerkelijkste tweets opgelijst die verschenen terwijl je Twitter eventjes niet checkte.
  • Met de lancering van groepsgesprekken gaat Twitter bovendien nog meer de concurrentie aan met Facebook en WhatsApp

 

3. Meer mogelijkheden én reclame voor WhatsApp?

Mark Zuckerberg had het nochtans plechtig beloofd bij de overname van WhatsApp vorig jaar: ‘De eerste drie jaar veranderen we niks aan het busniessmodel van de app’. Een klein jaar later denken ze bij Facebook nu blijkbaar toch na over reclame op WhatsApp. Of het echt over banners gaat, of een premium versie met meer mogelijkheden of zonder reclame, dat is nog niet helemaal duidelijk.

Wat er wel veranderde in januari bij WhatsApp was het feit dat je nu niet enkel via de app berichten kunt sturen, maar voortaan ook gewoon vanaf je computer. Je vindt het op http://web.whatsapp.com en werkt voorlopig enkel voor gebruikers van Chrome.

whatsapp_web

4. Hoe ver ga je om op te vallen op sociale media?

Drie opmerkelijke acties op sociale media onthouden we uit januari:

De stalker (VIER)

Vier ‘stalkt’ mensen op LinkedIn. Binnenkort zendt Vier ‘De Stalker’ uit. en dat gaven ze de nodige ruchtbaarheid door met een vals profiel LinkedInprofielen te gaan bekijken. Zodat je bij ‘People who checked your profile’ de afbeelding van ‘De stalker’ zag staan. 63% van de 12.000 bezochte profielen ging een kijkje nemen op het profiel van De Stalker. En kreeg daar dit te zien:

Discotheek Roxy

“Als onze werknemers geen promo maken voor onze discotheek op hun facebookprofielen, dan doen wij het wel”, moeten ze bij de Antwerpse discotheek Roxy gedacht hebben. En dus vroegen ze aan hun werknemers of ze hun login voor hun facebookprofiel wilden geven, zodat de mangers van de discotheek er reclame op konden zetten. Hun uitleg? “We vragen aan al onze medewerkers om mee te doen met promo-acties. De meeste jongeren vallen daar ook niet over. Daarom hebben wij gezegd dat wij dat in hun plaats zouden doen om het hen makkelijk te maken.” (lees meer)


De politie van Aalst

De politiezone Aalst tekende voor misschien wel de opmerkelijkste campagne op sociale media door foto’s vande auto’s van hardrijders en overtreders  op hun facebookpagina te publiceren. De nummerplaten werden onherkenbaar gemaakt, maar dat was niet voldoende voor de privacycommissie. “De auto’s kunnen nog altijd herkend worden”, klonk het daar. Omdat duidelijke wetgeving hierover ontbreekt, haalde de politie de foto’s weer offline en ze legde de actie voorlopig stil.

facebook_politie_aalst

 

5. Alles voor de perfecte hashtag

Hete radio 1 programma ‘Vandaag’ had een probleem: de bijhorende hashtag #vandaag leverde heel veel resultaten op die niks met het programma te maken hadden. En dus was de oplossing even logisch als drastisch: het programma veranderde van naam en heet tegenwoordig ‘De wereld vandaag‘. Meteen goed voor een nieuwe, uniekere hashtag #dwv. Wie weet brengen ze ‘Thuis’ en ‘Terzake’ wel op ideeën?

dwv

 

 

 

Gerelateerd