Social Overview: Februari 2015

#

Februari vloog voorbij. Maar dat betekent niet dat er minder social nieuws te rapen viel de voorbije maand. De 5 opmerkelijkste facts & figures zet ik andermaal graag op een rijtje voor jullie:

1. Koop nu! Bestel! Neem contact op met ons!

Facebook had nog een klein beetje plaats over tussen de ‘vind ik leuk’-knop en de naam van je bedrijfspagina. En zodoende kun je daar sinds februari nog een call-to-action button tussen wringen. De mogelijkheden zijn beperkt, maar zo’n ‘Neem contact op met ons’ of ‘Kopen’ knopje kan dat kleine extra zetje zijn dat je fans nodig hebben om actie te ondernemen.

call-to-action button

 

2. R.I.P. Facebook

Nog twee morbide nieuwigheden op Facebook de afgelopen maand:

  • Wie een status van een vriend ziet passeren die doet vermoeden dat de persoon in kwestie zelfmoordgedachten heeft, kun je dat voortaan signaleren aan Facebook via de zelfmoordknop. Zij contacteren dan je vriend met mogelijke pistes om hulp te zoeken. Of je zou ook gewoon een babbel met je vriend in kwestie kunnen doen. Op café, met een pint bijvoorbeeld. 
  • Ook nieuw: je kunt sinds deze maand aangeven wie je profiel mag beheren als je komt te overlijden. Een procedure voor profielen van overleden gebruikers bestond al langer, maar met deze update krijg je dus zelf meer inspraak in wie je profiel mag afsluiten of net levendig houden. Voorlopig nog niet in de Belgische versie van Facebook, maar het komt er heel binnenkort wellicht dus wel aan.

facebook-legacy-contact

 3. Twitter in team

Wanneer je met meerdere personen een twitter-account beheert, kan het wel eens fout gaan: wachtwoorden die rondslingeren, mensen die ontslaan worden en het wachtwoord misbruiken, … Tweetdeck zorgt nu voor een oplossing door twitterteams te introduceren. Je kiest 1 manager die het wachtwoord kent, en die kan anderen de rechten geven om zijn twitteraccount te beheren. Zonder dat je wachtwoorden moet gaan uitwisselen. Handig toch?

twitter-team

 

4. Instagram goes Vine

Het was een kleine en subtiele update, maar wel eentje met grote gevolgen voor Instagram video’s. Tot voor kort werden Instagramvideo’s één keer afgespeeld in je tijdlijn. De afgelopen maand veranderde dat: Instagram-video’s spelen voortaan af in loop. Net zoals bij concurrent Vine dus.

5. Blauw-zwart of Wit-Goud

Eind februari ontplofte het internet. En dat voor een vrij banale discussie over #thedress: de ene helft van de wereldbevolking zag duidelijk een blauw-zwart gestreepte jurk. De andere helft zei: “Niks van, dat is wit en goud.” Wat het nu precies is, weten we nog altijd niet. Maar het was wel mooi om te zien hoe grote merken er meteen op inspeelden:

dress_heineken

dress_kia

 

 

(met dank aan Chris Demeyere, Jan Steurs, Joke Denul, Fiona Boyle en Wiete Meulders voor de input)

Gerelateerd