Social Overview: Augustus 2014

#

Op het einde van de maand blik ik terug op wat er op het vlak van sociale media allemaal bewoog in augustus. De vijf opmerkelijkste facts en figures zet ik ook deze maand voor jullie op een rijtje:

1. Ice Ice Baby

Laten we met deze beginnen, dan zijn we er ook meteen van af. Om de #ALSicebucketchallenge konden we de afgelopen maand immers niet heen. Digitale kwatongen beweren nu al dat het wel eens de meest succesvolle virale campagne ooit zou kunnen zijn.

Tot nu toe haalde de actie al meer dan 100 miljoen dollar op voor onderzoek naar de spierziekte ALS. En dat is meer dan dubbel zo veel als ander op een jaar tijd. Van Justin Bieber over Vincent Kompany tot (bijna) onze Koning Filip. Elke celebrity met een beetje ego ging de uitdaging aan. Jan met de pet deed vrolijk mee. En dan klagen dat augustus een van de natste maanden ooit was. Tja…

icebucket_filip

Wereldschokkend? Bwa… Intussen hebben we het allemaal wel een beethe gehad met natte vrienden in onze newsfeed, zeker? Dan is het voor een community manager veel interessanter om eens te checken hoe grote merken als McDonalds, KFC en Macy’s het aanpakten.

Oja, en in de categorie ‘domste Ice Bucket’ is deze dame genomineerd.

2. Die, Click-bait, die!

Facebook verklaart de oorlog aan de ‘amazing video’s’ en ‘omg you should see this’ links die schering en inslag zijn in je newsfeed. Facebook wil deze zogenaamde ‘click-baits’ uitroeien omdat die de facebookgebruiker misleiden door hem met valse verwachtingen naar een website te lokken. Hoe? Door de ‘time on site’ nadat je een link aanklikt mee te tellen in het algoritme. En ook door rekening te houden met de verhouding clicks tegenover het aantal likes, comments en shares.

facebook-clickbait

Een niet onbelangrijk aspect in deze strijd is dat ook bitl.y en buff.ly-links eraan moeten geloven. Toegegeven: je weet nooit echt waar op het internet je gedropt zult worden als je zo’n link aanklikt. Misleidend, volgens Facebook. En dus heeft het algoritme van Facebook tegenwoordig een voorkeur voor een echte link die je post, in plaats van een foto + verkorte link.

Meer over weten? Lees de fijne blog van Sofie Verhalle (Talking Heads) en je bent weer helemaal mee.

 

3. #shareapear

Putin zegt neen. Na de Poolse appelen zijn ook de Belgische peren niet langer welkom in Rusland. In navolging van de Poolse Appel-selfies, worden de sociale media in augustus overspoeld door selfies van peren-etende twitteraars en instagrammers, vergezeld van de hashtag #shareapear.  En nee, Coca-Cola zit er voor een keer voor niks tussen…

De actie heeft succes: Belgen eten sinds de Russische boycot 2x zoveel peren. Hoera!? Helaas… Om het verlies helemaal te compenseren, zouden we het komende jaar nog anderhalf miljard peren moeten eten. Damn. Blijven sharen dus.

 

 

4. Tweets embedden in tweets

Meer meta moet het voor mij niet meer worden, maar op Twitter kun je sinds deze maand tweets van anderen embedden in je tweets, simpelweg door de link naar de tweet in kwestie in je tweet te plakken. Handig voor als je andermans tweet van commentaar wilt voorzien, of naar wilt verwijzen.

Werkt voorlopig enkel op www.twitter.com en in de apps van iOS en Android. In Tweetdeck en Hootsuite werkt deze techniek (nog) niet.

tweets_embedden

5. Meer analytics voor Twitter én Pinterest

Goed nieuw voor cijferfetisjisten! Pinterest breidt haar dashboard voor statistieken uit met zowat alles wat je wilt weten over je pins, boards en volgers. Voorlopig wel enkel voor bedrijfsaccounts.

Ook Twitter kwam in augustus met meer cijfertjes en opende haar analytics vorige week nog voor iedereen. Je hoeft dus niet langer een adverteerdersaccount aan te vragen om de statistieken te raadplegen. Place to be: analytics.twitter.com

 

twitter_analytics

 

 

 Deze blogpost verscheen ook op de website van de Vlaamse Community Managers: www.vlcm.be 

Gerelateerd