Social Overview: April 2016

April: dat is lachen, gieren en brullen met 1 aprilmopjes. De volgende vijf facts and figures zorgden de voorbije maand bij community managers ongetwijfeld voor een lach en een traan. En hopelijk waren het tranen van geluk :s.

1. Fopje, flauw mopje!

Ook de wenkbrauwen gefronst bij de lancering van het Tinder-profiel van NMBS, de Nobelprijs voor sociale media of de Mark Zuckerberg H&M collectie van grijze t-shirts? Terecht, want op 1 april mag je al eens wat nonsens de wereld insturen. Ideaal moment overigens om als merk te scoren op sociale media. Als je het goed aanpakt, natuurlijk. In de facebookgroep van VLCM verzamelden we alvast de beste voorbeelden.

mechelen_brandweer-1

2. Het algoritme van Facebook uitgelegd. Door Facebook zelf.

We weten allemaal dat de ‘#VLCM13: Content van content’ op 25/4 dé conferentie van de afgelopen maand was. Maar in San Francisco was er op 13-14/4 ook eentje: de F8 conference van Facebook. Gegarandeerd goed voor een aantal verrassingen en nieuwigheden. Benieuwd wat daar allemaal verteld werd? Dora Gasia schreef er twee blogposts over:

Wat er voor mij persoonlijk het meest uit sprong: een sessie waarin Facebook zelf meer inzicht gaf in de heilige graal van Facebook: de werking van hun algoritme. Dit artikel van Social Media Today legt het allemaal nog eens haarfijn uit.

3. Facebook lanceert BEAST-code voor Messenger

In de aanloop van F8 kwam Facebook ook op de proppen met een eigen soort QR-code (BEAST) om gemakkelijk de contactgegevens van mensen die je ontmoet toe te voegen via Messenger. Wedden dat dat goed van pas kwam tijdens F8?

code_fbmessenger-1024x715

4. Nieuwe mogelijkheden voor Instagram-video

We kregen van Instagram een cadeautje in April: de maximumlengte van een Instagram-video werd uitgebreid van 15 naar 60 seconden. Al is de vraag of dat geen vergiftigd geschenk is: 60 seconden is op een vluchtig medium als Instagram immers een eeuwigheid?

Maar er is meer: Instagram kondigde ook een upgrade van hun ‘Explore’-pagina’s aan. Tussen de foto’s die belangrijk zouden moeten zijn voor jou, verschijnen nu ook ‘video’s you might like’. En Instagram werkt zelfs aan speciale kanalen, waarin voor jou de beste video’s geselecteerd worden van een bepaald evenement.

Ook voor Instagram begint video dus een steeds belangrijkere plaats in te nemen.

screenshot-blog.instagram.com-2016-05-14-22-31-26

5. Facebook Live voor iedereen, Google reageert met YouTube Connect

Nog meer video! Facebook Live Video bestond al even voor geverifieerde pagina’s, maar op 6 april kondigde Facebook aan dat het ook beschikbaar wordt voor profielen en andere pagina’s. De strijd met Twitter’s Periscope ligt dus helemaal open. En dus kon die andere grote speler niet achterblijven: Google broedt blijkbaar op plannen om ook een livestreaming app te lanceren onder de naam YouTube Connect.

googles-youtube-connect-completes-the-livestreaming-triangle-1024x576

 

Gerelateerd