Social Media: een brokje geschiedenis

Vandaag is het de eerste wereldwijde Social Media Day. Tijd om even in de annalen van de internetgeschiedenis te duiken, dacht ik zo. Een overzichtje…

1999

  • De term ‘web 2.0’ duikt voor het eerst op in een paper van Darci DiNucci. Ze vertelt er het volgende over: “The Web we know now, which loads into a browser window in essentially static screenfulls, is only an embryo of the Web to come. The first glimmerings of Web 2.0 are beginning to appear, and we are just starting to see how that embryo might develop.”

2001

  • Bij web 2.0 komt het allemaal neer op gewone gebruikers die zelf kennis toevoegen aan het wereldwijde web. Het oer-voorbeeld hiervan is ongetwijfeld Wikipedia. Jimmy Wales and Larry Sanger richten de online encyclopedie op in 2001. Bijna 10 jaar later telt Wikipedia meer dan 15 miljoen artikels, allemaal geschreven door vrijwilligers.

2003

  • In navolging van Friendster, richt Tom Anderson, beter bekend als ‘Tom van MySpace’ de allereerste MySpace pagina op. Gedurende 3-4 jaar zal MySpace wereldwijd de maatstaf zijn als het op social media aankomt. MySpace is onder andere verantwoordelijk voor de doorbraak van Arctic Monkeys en Lily Allen. Na 2006 is MySpace over haar hoogtepunt heen en moet ze de duimen leggen voor Facebook.
  • In België ontstaat Netlog uit de fusie van onder andere Redbox, Facebox en Bingbox. Het zal evenwel tot 2007 duren vooraleer Netlog echt uitgroeit tot een wereldspeler.
  • De online bookmarking website Del.icio.us wordt opgestart. Vanaf nu kun je vanop eender welke computer aan je favorieten. In 2005 wordt het platform opgekocht door Yahoo!
  • Linden Lab lanceert Second Life, een virtuele wereld waarin je met een avatar rondloopt en sociaal kunt wezen met mensen van over de hele wereld. Second Life wordt lange tijd gehypet, maar breekt nooit echt door en sterft vandaag langzaam uit.

2004

  • Aan Harvard knutselt Mark Zuckerberg aan ‘TheFacebook.com‘, de voorloper van de populaire netwerksite. Initieel is de website enkel voor studenten aan Harvard bedoeld.
  • Fotohostingwebsite Flickr schiet uit de startblokken. Een jaar later koopt – alweer – Yahoo! de dienst op. Vandaag host Flickr meer dan 4 miljard foto’s.
  • Met Digg leren we het begrip ‘social news site’ kennen. Lezers kunnen nieuwsberichten laten scoren in een ranking door hen een positieve (digg) of negatieve (bury) waarde toe te kennen
  • In oktober organiseert de O’Reilly Media Group de eerste ‘Web 2.0 Conference‘ in San Fransisco. Tim O’Reilly probeert er samen met tal van andere internetexperts tot een definitie van web 2.0 te komen. Hij introduceert onder andere het begrip ‘internet als een platform’.

2005

  • Drie werknemers van PayPall starten in februari 2005 een videosite op en dopen ze ‘YouTube‘. Ze hadden nooit kunnen voorspellen dat hun website zo’n groot succes zou worden. Google zag wel al heel snel het potentieel van YouTube in en kocht het videoplatform in november 2006 over voor 1,5 miljard dollar.

2006

  • Op 21 maart 2006 stuurt Jack Dorsey het eerste Twitterbericht ooit de wereld in. Vele miljarden andere tweets zullen volgen.
  • Facebook opent zijn deuren voor de rest van de wereld. Ook wie niet aan Harvard studeert, kan nu lid worden.
  • Dat user generated content ook tot problemen kan leiden, bewijst de Borat-hype. Wikipedia moet de pagina over Kazachtstan sluiten nadat Boratfans de pagina lichtjes ‘gepimpt‘ hadden.
  • Op het einde van het jaar verkiest Time MagazineYou‘ tot ‘person of the year’, en geeft daarmee heel duidelijk een maatschappelijke tendens aan: het zijn niet meer de webmasters van bedrijven, organisaties,… die het internet controleren, maar gewone gebruikers zoals jij en ik.

2007

  • Apple topman Steve Jobs stelt de allereerste iPhone voor aan het publiek. Het hebbeding wordt immens populair en betekent in grote delen van de wereld de doorbraak van mobiel internet.

2008

  • Barack Obama wint de Amerikaanse Presidentsverkiezingen, mede dankzij het gebruik van Social Media. Met meer dan 500 miljoen blogposts die hem vemelden, 4 miljoen Facebookvrienden en honderdduizenden Twitterberichten laat hij McCain ver achter zich. Hij haalde op een maand tijd trouwens ruim 55 miljoen dollar aan fondsen op, enkel via Social Media.
  • Matt Harding schrijft YouTube-geschiedenis als ‘The dancing dude’. Een jaar lang reisde hij de wereld rond om overal zijn dansje te doen. De montage die op YouTube geplaatst werd, is nog altijd een van de vaakst doorgestuurde filmpjes ooit.

2009

  • De focus verschuift van ‘what are you doing?’ naar ‘where are you?’ In Februari 2009 lanceert Google zijn ‘Latitude‘ functie, waarmee je de locatie van je vrienden op een Google Maps kaart kunt tonen, op basis van hun gsm signaal. In Maart ziet Foursquare het levenslicht: een internetdienst, vermomd als een spel, waarbij het erop neer komt om ‘the mayor’ te worden van vaakbezochte plaatsen. Binnen het jaar telt Foursquare meer dan anderhalf miljoen gebruikers wereldwijd.
  • “Defriending” wordt een modewoord. De Britten verkiezen het tot ‘word of the year’. Burger King biedt een gratis Whopper Burger aan als je tien van je Facebookvrienden opoffert. Facebook kan er niet mee lachen en blokkeert de applicatie. Later op het jaar wordt in Nederland TheSuicideMachine.org opgericht: een tool om je in één klap uit te schrijven op al je sociale netwerken. Facebook is opnieuw not amused en blokkeert de website.

2010

  • Wat hebben we nu geleerd? De voorbije jaren hebben Social Media een ongeziene groei gekend. Het was veelal een verhaal van vernieuwen, de grootste worden en overgekocht worden. in 2009 duiken de eerste tegenbewegingen en vermoeidheidssyndromen op. De hype lijkt over, maar Social Media is ‘here to stay’. Vele experten voorspellen dan ook dat het de komende jaren eerder een kwestie van ‘implementatie‘ zal zijn, waar het de voorbije 10 jaar vooral over ‘exploratie’ van nieuwe media ging.

Gerelateerd