Schrijven voor social media

De afgelopen weken gaf ik heel wat dagen cursus schrijven voor het web voor Creatief Schrijven. Voor Jeugdwerknet gaf ik dan weer heel wat vormingen over social media. Af en toe kruisen beide cursussen elkaars pad. En dan vraagt een mens zich al eens af of er eigenlijk een lijstje met richtlijnen valt op te stellen voor statusupdates op social media sites als Facebook of Twitter.

Hieronder een poging van mijnentwege. Ik heb de tips in de eerste plaats opgesteld voor verenigingen, organisaties en bedrijven. Niet voor je persoonlijk profiel dus. Heb je nog tips of richtlijnen om dit lijstje te vervolledigen? Laat het me weten. Het kan de basis zijn voor een hoofdstukje in een volgende cursus.

1. Size does matter

Webteksten zijn kort en krachtig. Een statusupdate hoort dat ook te zijn. Maximum een lijntje tekst. Bij uitzondering eens twee. In de newsfeed van Facebook passeren dagelijks honderden statussen de revue. Een status die 7 regels lang is, negeer je onmiddellijk.

Ook op Twitter geldt: less is more. Je hebt maar 140 karakters om iets te zeggen, maar dat betekent niet dat je die ook allemaal moet gebruiken. Integendeel. Als je vlot geretweet wil worden, zorg je er zelfs best voor dat je nog een 20-tal karakters overhoudt voor de extra letters en symbolen die met een retweet gepaard gaan.

2. Maak je statussen scanbaar

Een goede webtekst is scanbaar: opgekapt in korte alinea’s, voorzien van tussentitels, foto’s, bullet lists, links, … En dat principe is eigenlijk ook van toepassing bij status updates of tweets. Een status waar een link of een foto bij zit, springt meer in het oog dan een status zonder foto, video of link. Bovendien beloont Facebook je door dit soort links sneller op te nemen in de ‘belangrijke updates’. En dat is toch waar we allemaal terecht willen komen, niet?

3. Elk medium heeft zijn eigen regels

Je account van Facebook koppelen aan Twitter of vice versa is nooit een goed idee. Ook al pushen beide social media platformen je constant om het wel te doen. Het bespaart je een beetje tijd. Maar het zorgt ervoor dat er nutteloze hashtags opduiken in je statussen op Facebook, of dat je status afgebroken wordt op Twitter. Geen efficiënte communicatie dus.

4. Spreek met je publiek, niet tegen je publiek

Al te vaak beschouwen organisaties Facebook en Twitter als een nieuwskanaal om hun boodschap te pushen naar een publiek. Social media is evnewel per definitie tweerichtingsverkeer. Het heeft dus geen zin om aan je fans te laten weten dat je in vergadering zit, of een link te posten zonder verdere uitleg. Daag je fans uit met een stoute stelling, vraag om input, geef ze content die ze leuk vinden of op reageren.

5. Spreek niet over jezelf in de derde persoon

In de begindagen van social media deden we het allemaal, zowel op ons persoonlijk profiel als op onze organisatiepagina. Maar het komt wel vrij afstandelijk over. Ga als organisatie dus niet over jezelf spreken in de derde persoon, maar spreek je fans direct aan. Met een vraag, een weetje, of een quote. Of gebruik gewoon ‘wij’ in plaats van een derde persoon enkelvoud.

6. Roep niet tegen je fans

Ook dit is iets wat in webteksten eigenlijk not done is, maar wat op een of andere manier op sociale media nog net iets meer tot uiting komt. HOOFDLETTERS EN UITROEPTEKENS KOMEN ZEER SCHREEUWERIG OVER, DUS LAAT ZE ACHTERWEGE ASLTUBLIEF!!!! Bij deze heb ik mijn punt bewezen, denk ik 🙂

Roepen op social media

(Deze blogpost verscheen ook in de MediaPedia op www.apestaartjaren.be)

Gerelateerd