Phare Conference inspireert over de toekomst van het internet

Gisteren (24/2) organiseerde Ghent Web Valley de Phare Conference in de Oude Vismijn in Gent. Aangezien het internet meer en meer een centrale plaats inneemt in ons leven, wilden de organisatoren met deze conferentie nagaan hoe het internet in de toekomst onze manier van werken en leven zal beïnvloeden. En daarvoor nodigden ze een aantal kleppers uit binnen- en buitenland uit om hun visie uit de doeken te doen.

Ik was erbij en zet voor u graag een aantal inzichten, ontdekkingen en quotes op een rijtje…

1. Jeremy Keith opent de conferentie. Hij omschrijft het internet als “small pieces, loosely joind”. Hij wijst erop dat het huidige internet minder eeuwig is dan we veronderstellen. Data die we online plaatsen (zatte foto’s op Facebook bvb) achtervolgen ons maar heel zelden voor jaren.

2. diezelfde Keith wijst er vervolgens op dat het geregeld voorkomt dat bestandformaten plots niet meer ondersteund worden, omdat een online platform als bvb Virgin Music ermee ophoudt. Of bestanden zijn beveiligd met een code, waardoor jij alleen ze kunt gebruiken. Hij vindt dat copyright ook van toepassing zou moeten zijn op de consument. “Wie iets koopt, zou automatisch het recht moeten hebben om dat door te verkopen.” Hij houdt dan ook een pleidooi voor webstandaarden die ervoor zorgen dat een browser van 20 jaar geleden ook nog steeds data van vandaag kan lezen.

3. Opmerkelijke quote van Steve Muylle van Vlerick: “De waarde van Facebook wordt geschat op 50 miljard dollar. Dat betekent dat wij als gebruikers elk 100 dollar waard zijn.”

4. De meest gesmaakte presentatie kwam van de excentrieke Gary Vaynerchuck. “Twitter is not about talking, but all about listening,” stelt hij. Al te vaak wordt de waarde van een medium uitgedrukt in ‘return on investment’. Bij social media is die ROI zo goed als onmeetbaar. Maar dat hoeft geen probleem te zijn: “What is the ROI of your mother?” vraagt hij zich af. Waarna hij vertelt waar het bij Social Media volgens hem allemaal op neer komt: ‘caring about your consumers’. Ken je klanten, leg hen in de watten en bouw er een persoonlijke relatie mee op. Ik kan niet wachten tot zijn boek ‘The Thank You Economy’ in de winkels ligt.

5. Of nog een quote van Vaynerchuk over de iPad: “Apple verkoopt eigenlijk geen iPads. Maar mensen verkopen aan zichzelf een reden waarom ze er in godsnaam een nodig zouden hebben.”

6. Next on stage: Brice Le Brévennec van Emakina. Hij focust op de leveranciers van content online. Zo stelt hij onder andere vast dat momenteel 85% van de content online door gewone consumers wordt aangeleverd, tegenover slechts 15% door mediaspelers. 51% van de Europese vrouwen en 38% van de mannen blijkt bovendien te chatten/tweeten terwijl ze televisie kijken, om zo hun kijkervaring te delen. De conclusie is overduidelijk: We zullen binnenkort kunnen kennismaken met ‘social tv’.

7. Minister van ICT Vincent van Quickenborne had het dan weer over ‘Open Gov’ en ‘Open Data‘: doordat lokale en nationale besturen data beschikbaar stellen (de treinuren, verkeersinformatie, …) kunnen third party applications ontwikkeld worden. Hij citeerde ook Albert Einstein: “Computers are incredibly fast, accurate, and stupid. Human beings are incredibly slow, inaccurate, and brilliant. Together they are powerful beyond imagination.”

8. Op een conferentie over de toekomst van het internet, verwacht je als bezoeker toch een redelijk hoog Star Trek gehalte. Liefhebbers van toekomstvoorspellingen werden met Steve Clayton van Microsoft dan ook op hun wenken bediend. U zult het misschien niet geloven, maar alle snufjes die Microsoft  in onderstaand filmpje toont, zijn ze in verschillende labs ook effectief aan het ontwikkelen.

9.De afsluitende presentatie van James Bridle was me bij momenten iets te veel gegoochel met grafieken en techtalk. Wat ik wel onthouden heb is www.the17.org. Op muziekvlak is alles al gedaan: nummers worden geremixed, muziek illegaal gedownload en verspreid. Als reactie hierop trekt het gelegenheidskoor The 17 de wereld rond om overal muziek te maken die uniek is omdat steeds een andere locatie, setting, enz gebruikt wordt. Geen cd’s, geen tracklist. Het is de muziekbeleving die telt. Mooi, toch?

10. En dan nog een quote die we eigenlijk als algehele conclusie van de dag mogen beschouwen: “‘Content is King, context is God”. Getekend: de fantastische Gary Vaynerchuk.

(Meer weten? REC Radiocentrum bracht de hele dag live verslag uit in tekst, beeld en geluid via http://phareconf.tumblr.com)

Gerelateerd