Nieuwe media in 2011

2010 loopt op zijn laatste benen en dus beginnen trendwatchers te speculeren over wat ons in 2011 te wachten staat. Zeker op vlak van nieuwe media is het een al realistischer dan het andere. Uit alles wat voorspeld wordt, wil ik dus graag die dingen er even uit lichten waarvan ik persoonlijk denk dat ze vrijwel zeker in 2011 furore zullen maken.

1. QR codes als link tussen de online en offline wereld

De letters QR zijn een afkorting van Quick Response (“snelle reactie”); een QR-code heeft dan ook tot doel om sneller tot bij bepaalde inhoud te komen. Met de opkomst van smartphones (die allemaal beschikken over een camera en internettoegang) wordt de QR-code in het dagdagelijkse leven pas echt interessant. Want in plaats van ingewikkelde URL’s over te typen volstaat het nu om een afbeelding te fotograferen. Met één klik word je op die manier doorgestuurd naar een website, sla je contactgegevens uit, installeer je een applicatie of stel je een eindbestemming voor je gps in.

QR-codes zijn vooral handig om de offline-wereld te linken met het internet. Stel dat je een fuif organiseert en daarvoor op Facebook een evenement aanmaakte. Via flyers wil je het evenement verder bekend maken. Je kan dan een QR-code op de flyer afdrukken: wie de code scant komt vanzelf op de onmogelijk over te typen URL van je Facebook-evenement.

2. Where are you now?

Waar het de voorbije jaren vooral aankwam om te laten weten aan je social network wat je aan het doen was, verschuift de focus in 2011 wellicht naar waar je iets aan het doen bent. In 2010 experimenteerden de geeks al met applications als Gowalla en Foursquare, maar het bleef vooral beperkt tot diegenen die een smartphone hadden met alle snufjes en een internetabonnement om er echt mee aan de slag te gaan.

In 2010 is mobiel internet helemaal doorgebroken. Het is eigenlijk alleen wachten tot wanneer Facebook Places in 2011 ook in Europa beschikbaar wordt, en plots een paar honderd miljoen Facebookers van de dienst gebruik kunnen maken. En dan kunnen we massaal die plaatsen waar we graag komen om een pintje te drinken, gaan aanraden aan onze vrienden in ons netwerk.

3. Iedereen zijn tablet

De iPad was al de hype van 2010. Maar laat ons eerlijk zijn: het blijft een duur speelgoedje voor wat je er eigenlijk maar meer mee kunt doen dan met een smartphone of een laptop. Maar dat zou in 2011 wel eens kunnen veranderen. Microsoft heeft al aangekondigd een tablet te lanceren met een uitschuifbaar toetsenbord. en ook Dell stelde een prototype voor dat het midden houdt tussen een laptop en een tablet.


En wat dan te denken van het filmpje dat Motorola deze week de wereld instuurde? 2011, een tablet-oorlog? Daar zou het best wel eens op kunnen uitdraaien.


4. Een nieuwe manier van tv kijken

Die tablets zullen ook meespelen in de manier waarop we televisie kijken. In het najaar 2010 konden we al kennis maken met Google TV en Apple TV, die de grens tussen televisie en internet helemaal doen vervagen. Begin deze week pakte Telenet uit met Yelo: een dienst waarmee je digitale tv ook kunt bekijken via je iPhone of iPad. Wetende dat ook Belgacom en Mobistar aan iets soortgelijks werken, kan dit wel eens een grondige verandering betekenen van de manier waarop we televisie kijken.

Met Yelo ben je immers niet meer gedoemd om een programma op te nemen, of op een ander televisietoestel (in een andere kamer) naar je favoriete televisieprogramma’s te kijken. In dezelfde kamer kunnen verschillende mensen samen tv kijken. Zij het dan wel elk naar iets anders…


5. Everybody kinect?

2010 werd het jaar waarin de xbox kinect de Nintendo wii naar de kroon stak. Tienduizenden Vlaamse jongeren kregen er al een voor Sinterklaas, of zullen het nieuwe speeltje ongetwijfeld onder de kerstboom vinden. Het revolutionaire aan deze spelconsole is vooral dat het de eerste keer is dat je een game kunt spelen zonder dat je iets van controller nodig hebt.De Kinect herkent de bewegingen van je lichaam, je gezicht, …

Voor computergames biedt dit heel wat mogelijkheden, die de xbox kinect ten volle benut. Maar de mogelijkheden die de technologie biedt voor andere toepassingen in onze maatschappij zijn oneindig. En het zou me verbazen dat een aantal slimme marketeers daar in 2011 niet mee aan de slag zouden gaan.

(Dit artikel verscheen ook op www.apestaartjaren.be)

Gerelateerd