Nespresso vs. Solidar: 1-1?

Nespresso heeft een social media manager. En die klopt overuren dit weekend. Afgelopen woensdag postte ik hoe de Zwitserse NGO Solidar met een viraal filmpje aan de kaak stelde dat Nespresso geen Fairtrade producten aanbiedt.

Ik verspreidde deze post ook via mijn twitter met de hashtag #nespresso. En ik kreeg donderdag prompt een tweet van Nespresso terug met een antwoord. Net als iedereen die over Nespresso getweet had.

Een mooi staaltje van conversation management in crisistijden.

Nespresso heeft duidelijk geleerd uit hoe bedrijven in het verleden vaak op een zeer knullige manier met online protestacties omgingen. Denken we maar terug aan Kitkat dat krampachtig probeerde om een filmpje van Greenpeace van YouTube probeerde te weren en elke negatieve feedback op hun Facebookpagina domweg deletete. Nespresso laat niks verwijderen, maar reageert met een tekst in 5 talen en een videoboodschap over wat ze doen in het kader van het AAA Sustainability Quality Program voor de koffieboeren in Colombia.

De tekst opent met de boodschap dat ze nooit hebben geprobeerd om het filmpje van Solidar te verbieden. Daags na de verspreiding van Nespresso’s antwoord, is de titel van het filmpje trouwens ook veranderd van “The Secret Clooney commercial Nespresso wants to forbid” in “The secret Clooney Commercial that shocked Nespresso…”

Kan de aanpak van Nespresso als helemaal geslaagd beschouwd worden? Zeker en vast. Al lieten ze een klein steekje vallen. De reacties van het publiek op de tekst van Nespresso gingen aanvankelijk immers hoofdzakelijk over het schabouwelijke Duits dat gebruikt werd. Iets wat in een land als Zwitserland, waar een sterke Duitstalige minderheid woont, zeer gevoelig ligt. Maar ook hier speelden ze handig op in door aan Monika, die kritiek had op de vertaling, te vragen of zij voor een goede vertaling kon zorgen. Iets wat de dame in kwestie ook deed.

Intussen liet Nespresso ook al weten dat ze met Solidar aan tafel zijn gaan zitten om te praten. “Nespresso wants to make it very clear that we have nothing to hide. We invite all stakeholders to learn about what we have achieved with coffee farmers on the ground through the AAA program, including Solidar to join us in Colombia,” stelt Guillaume Le Cunff, International Marketing and Strategy Director van Nespresso in het communiqué.

En George? Hij zweeg in alle talen. En misschien maar goed ook.

Gerelateerd