Mijn bakker zit op Facebook… maar ik kan hem maar met moeite vinden

door | 13/11/2017

Toen ik vorige week brood ging halen bij onze favoriete bakker in het dorp, viel mijn oog op een gigantisch bord dat voor de deur stond. Onze favoriete bakker in Sleidinge (Bakkerij De Roo) heeft Facebook ontdekt en gaat sinds kort via Facebook in interactie met de klanten. Prima! Dikke duim! Uiteraard wou ik die pagina ogenblikkelijk liken. Enige probleem: ik kon de pagina maar heel moeilijk vinden :s.

Waarom ‘Zoek ons op Facebook’ geen goed idee is

Je moet een paginanaam al redelijk correct typen, vooraleer je een pagina vindt op Facebook. ‘Zoek ons op Facebook’ vermelden op je folder of affiche heeft dus weinig zin. Zoekopdrachten ‘bakkerij de roo’ en ‘brood en banket de roo’ leverden bij mij bijvoorbeeld niks op.

Als ik via Google zocht, vond ik het uiteindelijk wel. Moet dat vlotter kunnen? Tuurlijk wel.

De oplossing? Een username instellen

Mijn bakker was vergeten om een gebruikersnaam in te stellen. En dus heeft de pagina op dit moment een vrijwel onmogelijk te communiceren URL, namelijk: https://www.facebook.com/Patisserie-De-Roo-117283008900328. Een gebruikersnaam kun je eenvoudig instellen door op je pagina te klikken op ‘info’ en daar een gebruikersnaam in te geven.

Waar moet je rekening mee houden?

  • Je kunt slechts één gebruikersnaam hebben voor je pagina of profiel en je kunt geen gebruikersnaam claimen die iemand anders al gebruikt.
  • Gebruikersnamen mogen uitsluitend bestaan uit alfanumerieke tekens (A-Z en 0-9) en punten (“.”). Gebruikersnamen mogen geen algemene termen of extensies (.com, .net) bevatten
  • Gebruikersnamen moeten minimaal 5 tekens lang zijn.
  • Punten (“.”) en hoofdletters mogen niet worden gebruikt om een onderscheid te maken tussen gebruikersnamen. Bijvoorbeeld: janjansen55, Jan.Jansen55 en jan.jansen.55 worden allemaal gezien als één en dezelfde gebruikersnaam.

Makkelijker om te taggen

Een gebruikersnaam maakt het ook veel gemakkelijker om organisaties te taggen in een status. Als ik bijvoorbeeld jeugdorganisatie BILL wil taggen, dan suggereert Facebook enkel pagina’s als Bill Gates en Bill Clinton. Maar als ik de username @billdeelt typ, dan vindt Facebook wel de juiste pagina!

      

Overal vermelden

Gebruikersnaam ingesteld? Tijd om overal op je offline communicatie de URL te verspreiden: in je vitrine, op je muren, op je flyers, folders, magazine,… Of op je broodzakken (Waarom ook niet?). Vooruit in Gent geeft hierbij al jaren het goede voorbeeld:

fb.com werkt ook!

Kan dat nog korter? Jups! In plaats van www.facebook.com/gebruikersnaam kun je ook verwijzen naar fb.com/gebruikersnaam. Veel korter en werkt even goed!

Volgende stap: goede content

Alleen met een gemakkelijk te communiceren URL ga je er uiteraard niet komen. Eens je de mensen op je pagina gekregen hebt, ga je ze moeten overtuigen om op ‘vind ik leuk’ te klikken, door ervoor te zorgen dat je pagina leeft. Dat heeft mijn bakker alvast goed begrepen. Ik kan volgen hoe er in de bakkerij wafeltjes en marsepein gemaakt wordt, bijvoorbeeld. Top!

Bestel ons boek!

140 pagina's vol inspirerende voorbeelden, concrete formats en tips om YouTube, TikTok en Reels te veroveren!

Opleiding volgen?

Verbeter je digitale skills op het vlak van Canva, Flexmail, TikTok, Instagram, LinkedIn, online video, ...

De Toptopical-kalender voor 2023!

Spreadsheet met inhaakdata

Meer dan 1000 'speciale dagen' opgelijst om op in te haken op je sociale media!

Luister naar onze podcast

Luister naar onze podcast over digitale communicatie 'Na de biep'

Lees zeker ook eens

5 tips voor een beter persbeleid

5 tips voor een beter persbeleid

We komen allemaal graag in de pers met onze organisatie. Of dat nu in de krant of op radio of TV is: media-aandacht zorgt altijd voor een gezonde opwinding en een golf van reacties. In het Belgische perslandschap zijn 2 grote...

Lees meer