Mag ik zomaar naar iedereen digitale nieuwsbrieven uitsturen?

#

Op 5 en 26 juni geeft I Like Media een opleiding ‘Digitale Nieuwsbrieven‘ in het open aanbod van Publiek Centraal. Daar zijn overigens nog plaatsjes voor. Om alvast een beetje in de sfeer te komen, staan we hieronder al even stil bij het wettelijke kader. Want mag je eigenlijk wel zomaar aan iedereen digitale nieuwsbrieven gaan sturen?

digitale_nieuwsbrieven

1. Altijd toestemming vragen

Regel nummer 1. Ook al wordt er geregeld tegen gezondigd. Je mag niet zomaar naar je hele adresboek of klantenbestand e-mails beginnen sturen. Je moet altijd de expliciete toestemming hebben van je abonnees. Dat kan via een inschrijvingsformulier, of door pakweg op een beurs of een event e-mailadressen te verzamelen met de expliciete vraag of ze voor de nieuwsbrief gebruikt mogen worden.

Je bent ook verplicht om je abonnees in elke nieuwsbrief gemakkelijk de keuze te geven om uit te schrijven van de mailinglijst.

2. Dubbele opt-in

Je kunt bijvoorbeeld bij een bestelling of een inschrijving via je website vragen of een klant ook de nieuwsbrief wil ontvangen. Maar let op: het vinkje ‘abonneren op de nieuwsbrief’ standaard al aanvinken is niet toegelaten. Deze illegale techniek heet ‘opt-out’.

Je zorgt best ook voor een procedure met dubbele opt-in. Dat betekent dat je zelf aangeeft dat je de nieuwsbrief wilt krijgen (opt-in) en je e-mailadres opgeeft. Daarna krijgt die persoon een mail met de vraag om het e-mailadres te bevestigen (dubbele opt-in). Zo vermijd je bovendien dat iemand andermans e-mailadres ingeeft.

3. In het kader van de verkoop van een product of dienst

De belangrijkste uitzondering op deze regel is een mailing ‘in het kader van de verkoop van een product of dienst’.

Iemand die vorig jaar naar je studiedag kwam, mag je het jaar erop een nieuwsbrief sturen om het programma van de nieuwe studiedag aan te kondigen. Iemand die naar de horecabeurs kwam, mag je geen e-mail sturen voor de boekenbeurs, ook al vinden beide events bijvoorbeeld in dezelfde expohal plaats.

Voorwaarde is dat het steeds gaat om hetzelfde product of dezelfde dienst. En dan heb je geen expliciete toestemming van de bestemmeling nodig.

4. Onpersoonlijke e-mailadressen

Nog een belangrijke uitzondering. Het is toegelaten om naar onpersoonlijke e-mailadressen (info@, contact@, …) te sturen zonder dat je expliciete toestemming nodig hebt. Hou er wel rekening mee dat dat niet de meest waardevolle abonnees zijn. Op deze e-mailadressen komen dagelijks immers honderden mailtjes toe.

5. Je contactgegevens vermelden

Nog eentje waar vaak tegen gezondigd wordt. Het is bij wet verplicht om je als afzender van een nieuwsbrief te identificeren. In je nieuwsbrief moet je daarom altijd je postadres vermelden.

En nu we toch bezig zijn: Krijg jij de nieuwsbrief van I Like Media al? Schrijf je dan dubbele opt-in gewijs in via het aanmeldformulier.

Vorming volgen over digitale nieuwsbrieven?

Schrijf je in voor de training + coaching ‘Meer publiek met onze digitale nieuwsbrief‘ van Publiek Centraal op 5 en 26 juni 2014.