Links leggen op je website: waar moet je op letten?

Het internet is eigenlijk niet meer dan miljarden pagina’s die door hyperlinks aan elkaar – letterlijk – gelinkt zijn. Als we even kort door de bocht mogen gaan. Maar waar let je maar beter op als je een webtekst schrijft? 5 vuistregels op een rijtje:

1. Nooit linken achter het inhoudloze ‘klik hier’

Doordat een link doorgaans een kleur krijgt en onderlijnd wordt, valt een link op in je tekst. Het woord waarachter je de link stopt, is dus maar beter een belangrijk woord dat de lezer triggert om erop te klikken.

Het woord ‘hier’ of ‘klik hier’ zijn helaas geen inhoudsvolle woorden en stammen uit een tijd waarin internetgebruikers nog niet vertrouwd waren met links. En je hen dus moest vertellen dat je erop kon klikken.

“Klik hier om naar het inschrijvingsformulier te gaan” vervang je dus beter door de veel duidelijkere call-to-action: “Schrijf je in” of “Inschrijven”. Scoren bij je lezer én bij Google.

links_klikhier

2. Stuur externe links naar een nieuw tabblad

Je wilt je lezer uiteraard zo lang mogelijk op je eigen website houden. Een link naar een andere website laat je daarom beter openen in een nieuw tabblad. Zo duw je je lezer niet weg van je website. Links naar andere pagina’s op je eigen website open je uiteraard wel in hetzelfde tabblad

3. Leg deeplinks

“Bekijk het programma van de schrijfdag op de website van Creatief Schrijven”: wanneer je achter ‘Creatief Scrhrijven’ linkt naar www.creatiefschrijven.be, dan drop je je lezer eigenlijk op de homepagina met de boodschap ‘En zoek het daarna zelf maar uit.’ Maak het je lezer gemakkelijk en link meteen naar de juiste pagina op die website door te ‘deeplinken’ naar www.creatiefschrijven.be/projecten/schrijfdag/programma

4. Weeg het aantal links in je tekst goed af

Hoeveel links mag je leggen in je tekst? Hoe meer een website gelinkt is aan andere websites, hoe liever Google dat ziet. Maar het spreekt voor zich dat te veel links in een lopende tekst ook gigantisch storend kan zijn. Doordat alles gelinkt is, springt er dan nog maar weinig uit. Goed afwegen waar je wel en niet links legt, is dus de boodschap.

5. Maak duidelijk dat  je link een e-mailadres of een document is

“Neem contact op met Chantal voor meer info”. Nietsvermoedend klikt je lezer op Chantal in de veronderstelling dat hij op een contactpagina van Chantal zal uitkomen. Maar achter ‘Chantal’ blijkt een link te zitten naar chantal.vandeplas@ilikemedia.be. En bijgevolg begint Outlook op te starten, je krijgt een vraag om updates te installeren, … Terwijl de lezer Outlook misschien helemaal niet gebruikt. Zeer vervelend allemaal.

“Bekijk de voorwaarden voor de huur van het vergaderlokaal”. De link achter ‘voorwaarden’ blijkt een link te zijn naar een PDF-bestand van 80 Mb. Vervelend, want Adobe Reader was nog niet geïnstalleerd op mijn computer, of moest eerst geüpdatet worden. Nog vervelender voor mobiele gebruikers die zonder het goed te beseffen 80 Mb van hun data-abonnement zien afgaan.

In beide gevallen had je het je lezer als webschrijver een pak gemakkelijker kunnen maken: door duidelijk te maken dat het om een e-mailadres (met @) of een pdf-bestand (met aantal megabytes) gaat.

links_pdf