“Licht provocerende” affichecampagne van Vlaams Belang

Politiek en reclame… Het kan soms tot originele acties leiden. Denken we maar aan de rode neuzen actie van PvdA in 2007 bijvoorbeeld. De campagne die Vlaams Belang afgelopen week lanceerde, deed evenwel heel wat wenkbrauwen fronsen…

Bij mij om de hoek hangen sinds vorige week twee billboards, tegenover elkaar. In het oog springen doen ze alleszins. Maar in eerste instantie had ik geen flauw idee waarover het juist ging. En of het nu een campagne voor of tegen Vlaams Belang was. Noch mijn Chinees, noch mijn Arabisch is immers van zo’n niveau dat ik de tekst onder “Vlaams Belang” kon lezen.

Maar de nieuwsgierigheid was wel geprikkeld. Een beetje googelen leerde me evenwel dat er drie affiches in omloop zijn: een Chinese, een Arabische en een Franse versie. Het doel van de campagne is om “te bewijzen dat de partij de enige is die de Vlaming verdedigt” (HLN.be – 23/03/2010)

Alleen stel ik me de vraag wie er bij het zien van deze affiches doorheeft wat de boodschap is. Mocht ik de Franse versie gezien hebben, zou ik er nog achter kunnen komen, maar bij de Chinese, en zeker bij de Arabische versie – die dus eigenlijk enkel begrepen kan worden door die twee bevolkingsgroepen – kan ik alleen maar het woord ‘provocatie‘ in de mond nemen (of ‘licht provocerend’ om de exacte woorden van Het Laatste Nieuws te gebruiken).

Maar er is meer: de campagne bevat een tweede luik. Volgende week worden de affiches immers aangevuld met de slogan “Omdat wij de Vlaming verdedigen”. Oké… Een affichecampagne dus in twee delen. Waarbij het antwoord op een vraag pas enkele weken later gegeven wordt. Hebben we nog gezien in reclamemiddens. Alleen vraag ik me af waarom Vlaams Belang zelf en in hun kielzoch een heleboel kranten dan nu al openlijk berichten over wat er volgende week op geplakt zal worden. Kwestie dat iedereen alvast op voorhand weet wat de ware toedracht is, en niet al te zeer verrast is door het antwoord volgende week?

“Wij geven een antwoord op de problemen van deze tijd,” stelt Philippe Dewinter op www.Vlaamsbelang.org. De drie ‘teasers’ raken inderdaad de kern van de Belgische problematiek. De affiche met het Chinese opschrift refereert naar het verlies van Vlaamse jobs aan lageloonlanden. ‘Pourquoi’ is uiteraard een knipoog naar de Belgische blokkering die elk goed bestuur onmogelijk maakt. En het Arabische opschrift met islam-groene achtergrond verwijst naar de toenemende islamisering en de strijd voor het behoud van onze identiteit. (dicit Vlaams Belang)

Bizarre campagne, in mijn ogen… Al wordt er natuurlijk wel over geschreven. Zoals hier, op deze blog… Shit :s

Gerelateerd