“Laat ze hangen”: een actie met genoeg ballen?

“Doet-ie mee of niet?” moet zowat de meest gestelde vraag geweest zijn afgelopen vrijdag, telkens een man naast je kwam zitten op de trein of je passeerde op straat. Een en ander was het gevolg van de actie “Laat ze hangen” van GAIA. Zij hadden immers aan de mannelijke bevolking opgeroepen om een dag lang commando-stijl door het leven te gaan.

Met de ludieke actie wilde GAIA protesteren tegen de castratie van miljoenen biggen elk jaar, die vaak zonder verdoving verloopt. De actie is intussen bijna een week terug. tijd om terug te blikken dus. Hoe werd de actie online en offline opgevolgd? En waar had Gaia nog net iets meer kunnen doen?

Conversaties online én offline

De actie schoot haar doel niet voorbij en leidde tot heel wat conversaties op de werkvloer, speelplaats en op café. Ook online werden er afgelopen vrijdag heel wat getweet en gefacebookt. Ook hier was de hamvraag vooral wie nu precies wel en niet meedeed? GAIA of Michel Van den Bosch zitten zelf (nog) niet op Twitter. Ze hebben wellicht wel de hashtag #laatzehangen wel gevolgd, maar konden zich dus zelf niet in de conversaties mengen. toch wel een kans laten liggen daar.

Delen zult gij

Lang moesten we ook niet wachten voor de eerste internetters foto’s gingen delen die moesten duidelijk maken dat ze meededen aan de actie. Gelukkig bleef het allemaal nog betrekkelijk proper. 🙂

Ze deelden ook zelf via de website www.actiemetballen.be. Bebaarde boeren roepen op om scheermesjes te gebruiken om je te scheren en niet om biggen te castreren. Voor elke handtekening, stuurt Gaia twee ballen op naar de Boerenbond. Ze moedigen op deze site ook aan om de petitie door te sturen naar vrienden of die te posten op Facebook. Het vrij expliciete filmpje waarin te zien is hoe ene big gecastreerd wordt met een scheermesje is dan weer enkel te vinden op deze site en niet op YouTube. Ook dit had ongetwijfeld kunnen bijdragen tot een nog groter bereik van de actie, wanneer internetgebruikers ook dit filmpje hadden kunnen verspreiden via sociale media.

With a little help from my famous friends

BV’s in je actie betrekken, is altijd scoren. In dit geval was het Jan Schepens, die op Jim TV de actie de nodige aandacht gaf.

De meest opgemerkte stunt stond evenwel in de gratis krant Metro. In een zeer knap opgestelde advertenties (mijn complimenten aan de copywriter van dienst) vraagt Gaia aan VRt-nieuwsanker Freek Braekman om de actie mee te steunenen na het tweede nieuwsitem zijn papieren te schikken om stiekem mee te delen dat ook hij onderbroekloos het nieuws aan het presenteren.

GAIA had gepolst of Freek het nieuws zou doen die avond, maar had geen expliciete toestemming gevraagd om het nieuwsanker te vernoemen in haar advertentie. De VRT was not amused, maar ondernam geen verdere stappen. “We proberen te allen tijde onze onpartijdigheid te garanderen. We kunnen en zullen geen partij kiezen voor Gaia, noch voor de varkensboeren,” klinkt het op de nieuwsdienst. Tijdens het nieuws werden Freeks handen bovendien netjes buiten beeld gehouden bij de presentatie van het tweede nieuwsitem. Maar opnieuw was iedereen wel bezig met de vraag “doe-ie mee of niet?”. En ook de gratis publiciteit in de kranten die over het Freek-incident schreven, was uiteraard mooi meegenomen.


Intussen lanceerden dierenliefhebbers op de Facebookpagina van Gaia trouwens al een opvolger voor de actie: “Laat ze ademen.” Opvallend: vooral mannen geven op Facebook aan deze actie bij te wonen… Ongetwijfeld omdat ze zo inzitten met dit nutteloos dierenleed. 🙂

Gerelateerd