Koning Filip: een top topical van formaat

Als je je facebookpagina levendig wilt houden en op een duurzame manier met je publiek in dialoog wilt gaan, dan haal je het niet met alleen maar over je eigen winkel te lullen en je publiek te bestoken met nieuwtjes, kortingen en oproepen om in te schrijven of je product te kopen.

Top topicals?

Je ego-content (nieuwsberichten over jezelf of je bedrijf) wissel je best af met leuke content die je fans zullen gaan liken, delen of op reageren. Dat kunnen cartoons zijn leuke filmpjes, … Een zeer dankbare techniek zijn de zogenaamde ‘top topicals’: posts waarmee je inspeelt op iets uit de actualiteit waar je doelpubliek sowieso al mee bezig is, waardoor likes net dat ietsje vlotter komen. Klassiekers zijn: de examens, kerstmis, de eerste sneeuw, moederdag, … Of de troonsbestijging van Koning Filip in dit geval.

Non-profit

Ik zag maar weinig non-profit organisaties deze kans grijpen eigenlijk. FOS Open Scouting maakte een allusie op het scoutsverleden van de nieuwe koning. En Stad Antwerpen stelde een vraag over koninklijke straten in Antwerpen.

koningfilip_fos


koningfilip_stadantwerpen

De fanpagina van De Kiekeboes verwees niet expliciet naar de nieuwe koning, maar deed het ook met een quizvraag:

koningfilip_kiekeboe

Een nieuwe job!

De nieuwe job van Filip is een gedroomde gelegenheid voor bedrijven die dagelijks mensen aan een nieuwe job helpt. Vacature.com zocht haar insteek bij het loon van de toekomstige koning. Jobat.be publiceert het cv van de Koning.Had origineler gemogen, wat mij betreft.

koningfilip_vacature
koningfilip_jobat

Nog meer commercieel geweld

Hebbes.be focust dan weer op de auto van de koning. Jupiler bouwde een paleis van bierbakken voor de gelegendheid. En bij Brussels Airlines kregen naamgenoten van Filip en Albert een gratis ticket.

koning_filip_hebbes

koningfilip_jupiler

koningfilip_brusselsairlines

Dan doet Studio Brussel het subtieler: de radiozender nodigde Koning Filip prompt uit voor een afterparty op Ten Days Off.

koningfilistubru

Nog meer koninklijke rock-n-roll vinden we op de pagina van Isolde Lasoen:

koningfilip_isolde

En wie eraan zou beginnen twijfelen: ook als lokale middenstander kun je zo’n top topical gebruiken. Nagelstudio Wondernails was helaas één van de weinige die de kans greep. Maar met resultaat!

koningfilip_wondernails

De hoofdprijs gaat evenwel naar de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Zij deden een opgemerkte offline actie, en recylceerden die tot een toppost op hun facebookpagina:

koning_filip_albertheijn

Zelf nog leuke voorbeelden gezien?

Laat het weten via kristof@ilikemedia.be

Gerelateerd