Jongeren en nieuwe media in 2010?

2009 loopt op zijn laatste benen, en dus gaan heel wat trendwatchers voor Nostradamus spelen. Uit alle voorspellingen die gemaakt worden, probeerden we bij Jeugdwerknet er die uit te halen die het meest relevant zijn voor jeugdwerkers met een gezonde interesse in jongeren en nieuwe media. 2010 op mediavlak nu al samengevat met andere woorden:

1. De mobiele (r)evolutie

Waar mobiel internet in de ons omringende landen al langer ingeburgerd is, bleef het bij ons veelal een zaak van twintigers en dertigers met het nodige budget en een voorliefde voor nieuwe snufjes en gadgets. Afgaande op de eindejaarsacties van de grote GSM providers, waarbij gratis Netlog- en Facebooksessies per opbod aangeboden worden, is de kans enorm groot dat ook jongeren in 2010 mobieler dan ooit worden.

2. Sociale netwerken worden minder sociaal

Terwijl het in 2008 erop aankwam om zoveel mogelijk vrienden te verzamelen op Facebook, Netlog en MySpace, was het in 2009 vooral de kunst om je privacy settings juist te leren gebruiken, zodat je kon bepalen wie wat kon zien. Verwacht je de komende dagen en weken trouwens al aan een melding van Facebook dat de privacy settings handiger en overzichtelijker worden.

‘Unfriend’ werd afgelopen maand bovendien door de New Oxford American Dictionary verkozen tot ‘word of the year’. In 2010 zullen we vaker eens grote kuis houden in onze sociale netwerken en vage kennissen met een simpele druk op de knop uit ons sociale netwerk verwijderen. Die trend werd in 2009 al ingezet, en zal in 2010 ongetwijfeld verder verspreid worden. Ook onder jongeren? Dat valt af te wachten. Want hoe vaak kuist u bijvoorbeeld uw MSN lijst uit?


3. Augmented Reality als nieuw speelgoed

Bij Augmented Reality (ofte ‘Toegevoegde realiteit’) worden computergemaakte beelden toegevoegd aan rechtstreekse, reële beelden. Stella introduceerde onlangs een applicatie voor iPhone die dit procedé op een sublieme wijze illustreert. Dit zou wel eens hét speelgoed kunnen worden in 2010.

4. Het internet gaat helemaal live

Begin 2009 zochten we vooral op wat er de voorbije dagen, weken, maanden… op internet gepubliceerd was, maar zelden kregen we in zoekresultaten te zien wat er zich NU afspeelt. Twitter bracht daar verandering in met hun ‘trending topics’ (waarbij de top 10 van meest getwitterde woorden wordt weergegeven) en ook Facebook introduceerde onlangs de Live Feed, naast de Newsfeed, om nog sneller op de hoogte te zijn van wat je Facebookvrienden nog allemaal doen. Google kon niet achterblijven en creëerde de optie om te resultaten van het afgelopen uur te zoeken. Facebookberichten en Tweets in zoekresultaten? In de loop van 2010 wordt het wellicht de gewoonste zaak van de wereld.

5. Follow the wave?

Google lanceerde eind 2009 Google Wave. Een nieuwe manier van online communicatie die elementen van chat, wiki en het Facebook prikbord combineert. Met Wave zou het eindeloze over en weer gemail om bijvoorbeeld af te spreken wie komt naar een verjaardagsfeestje en wie wil bijleggen voor het cadeautje tot het verleden behoren. Of waarom niet eens een leidersvergadering voorbereiden via Google Wave? Mogelijkheden zat!

Het nieuwe Google speeltje zit momenteel nog in een testfase (je moet ervoor uitgenodigd worden om het te kunnen testen), en ook al zijn de eerste reacties nog wat lauwtjes, toch is iedereen het erover eens dat dit wel eens de nieuwe manier van online communicatie kan worden.

En wat denk jij? Wat betekent 2010 volgens jou op vlak van nieuwe media?

Gerelateerd