Instagram Stories: hoe zet je ze in?

#

Op 13 oktober gaf Kristof twee sessie voor Publiek Centraal. Eentje over ‘Welke sociale media voor je organisatie?’ en eentje over ‘Meer publiek met Instagram’. Aangezien in beide sessies de nieuwe Instagram Stories aan bod kwamen, leek dit ons de ideale gelegenheid om theorie onmiddellijk in praktijk om te zetten en van die dag ook een Instagram Story te maken.

Intussen zijn we een maand later en hebben we het experiment ruimschoots kunnen evalueren. Om het met de woorden van Piet Huysentruyt te zeggen: ‘Wat hebben we geleerd?’. Of beter: Wat heeft Kristof geleerd? We laten hem zelf aan het woord:

2016-10-13-20-52-48  2016-10-13-20-52-54  

Begin-midden-slot

Met Instagram Stories doe je aan storytelling. Best op voorhand dus goed nadenken welk verhaal je wilt vertellen en een klein scenariootje uitschrijven. In de hoop dat je het kunt uitvoeren. Want instagrammen blijft altijd een beetje improviseren en gebruik maken van het moment natuurlijk.

Ik had vooraf 10 momenten opgelijst die ik in mijn verhaal wou steken. Al besef ik achteraf bezien dat ik die nog iets grondiger had moeten uitwerken: op welk moment wilde ik een interviewtje doen? Op welk moment een foto, video? Hoeveel sfeerbeelden. Dat had ik – mea culpa – onvoldoende uitgeschreven.

Mijn verhaal startte dus met een filmpje vanuit mijn auto, voor ik mijn werkdag aanvatte. Even stoppen langs de kant van de baan voor een zonsopgang hoorde er ook bij. Ook belangrijk: je verhaal deftig afsluiten. Bijvoorbeeld door de kijkers te bedanken en duidelijk te maken dat je verhaal ten einde is.

2016-10-13-20-53-04 2016-10-13-20-53-23 2016-10-13-20-53-29

Bekendmaken

De stories van Instagram verschijnen niet in de startpagina van de mensen in de app, en al helemaal niet in de startpagina op de desktopversie. Ik moest de volgers van Publiek Centraal dus duidelijk moeten maken dat ze actief de stories zullen moeten aanklikken als ze je verhaal willen volgen.

Ik zette een aankondiging op zijn Instagram, en ook op de Facebook van Publiek Centraal kwam een aankondiging. Maar achteraf bekeken hadden we het breder bekend kunnen maken.

Vertical foto en video: jups!

Een van de momenten die me bijbleef was het moment waarop we onze smartphone in handen gaven van fotograaf Luc, die de smartphone spontaan plat legde. Rookie mistake, want bij Instagram Stories houd je je toestel gewoon rechtop, net als bij Snapchat. Ook voor Video. Dat is even wennen, maar eens je dat door hebt, lukt dat wel.

2016-10-13-20-54-46 2016-10-13-20-54-56

Instant posten of importeren?

Bij de Instagram Stories kun je je beelden maken en meteen opladen, of foto’s en video’s importeren uit je bibliotheek als je ze minder dan 24u van tevoren maakte. Al wat je daarvoor moet doen is aan de bovenkant van je smartphone even naar beneden swipen.

Bij Instagram heb ik me de gewoonte gemaakt om de foto’s niet met Instagram te maken, maar wel met de camera met mijn telefoon, omdat die qua zoom en scherpte iets meer mogelijkheden biedt. Voor foto’s lukt dat bij Stories nog aardig, maar voor video was het voor mij veel moeilijker om dat 10seconden-klokje in de gaten te houden.

Blijvend aandachtspunt

In de voormiddag moest ik maar een uurtje presenteren en kon ik netjes beelden schieten terwijl de andere sprekers bezig waren. In mijn eigen sessie maakte ik live een filmpje dat ik meteen daarna ook postte. In de namiddag was ik 3 uur bezig met een korte pauze voor een groep van 16 personen. En toen was er veel minder tijd om nog veel Stories te posten.

Knutselen met Stories

Filters bestaan niet voor de Stories, en de bewerkingsmogelijkheden van de foto’s zijn ook beperkt. Behalve wat tekst, emoji’s en gekleurde lijntjes kun je weinig extra toevoegen aan je foto’s. Naar konijnenoortjes en faceswaps zoals bij Snapchat zul je hier vruchteloos zoeken.

Oja: ook iets wat ik geleerd heb: bij selfies spiegelt de app alle tekst. Best vervelend. Gelukkig kon ik in dit geval ‘MIAT’ er zelf op knutselen 😉

2016-10-13-20-53-00

Weg is weg?

Misschien nog het vervelendste voor een nostalgicus als ik: 24 uur later is het resultaat van je noeste arbeid verdwenen in de mazen van het internet. Je story opslaan vanuit Instagram kan helaas niet. Met screenshots kun je een beetje je exploten voor het nageslacht bewaren. Maar voor filmpjes is dat lastig.

Intussen stootte ik wel op deze Chrome-extensie: Chrome IG Story. De plugin voegt de stories toe als je de desktopversie van Instagram bezoekt, en maakt het ook mogelijk dat je die foto’s en video’s downloadt! Eentje om de volgende keer grondig uit te testen.

Ook je statistieken zijn na 24 uur samen met je posts verdwenen. Niet evident dus om de impact van je arbeid in kaart te brengen. Sowieso moet je ervan uitgaan dat het een fractie van je volgers zal zijn. Anderzijds zullen die je foto’s in principe aandachtiger volgen dan de foto’s die occasioneel in de startpagina passeren.

 

chrome_ig_extensie

Conclusie

De stories kunnen zeker een meerwaarde bieden voor je communicatiestrategie op Instagram: meer dan ooit bieden ze je mogelijkheden om je verhaal te vertellen achter de schermen. Maar het vraagt ironisch genoeg wel wat planning en organisatie om alles er spontaan te laten uitzien.

Training en coaching Instagram

Zelf ook meer doen met Instagram? Op 2 en 30 mei geeft Kristof in Gent nog eens een workshop in het open aanbod van Publiek Centraal. Schrijf je in!

Gerelateerd