iLikeMalawi (4): Hier met dat communicatieplan!

Na twee dagen terug in België kan ik stilaan een beetje terugblikken op mijn Afrikaanse avontuur van vorige week. Na twee dagen ex cathedra les geven, spendeerden we de laatste drie dagen tijdens de social media training in Malawi aan individuele coaching. Omdat veel deelnemers ergens een beetje concurrentie zijn van elkaar, is het niet evident om ieders hotel, lodge of resort te bespreken. Daarom kreeg iedereen op dinsdagavond een beetje huiswerk mee naar huis: kies een concrete doelgroep uit, bepaal de ‘brand values’ voor jouw bedrijf in functie van deze doelgroep en vertaal die in een communicatieplan waarin digitale en sociale media een grote(re) rol inneemt.

Opnieuw viel me op dat de problemen en struikelblokken waar de mensen daar mee worstelen, eigenlijk niet zo gek veel verschillen van wat er aan bod komt wanneer ik in Vlaanderen een doorsnee cursus over sociale media begeleid. Ik zet de vijf belangrijkste even op een rijtje:

  

1. Denken in functie van je klanten

Websites die uitschreeuwen hoe goed je wel bent en wat je allemaal doet, wanneer je bedrijf opgericht is, … Wellicht allemaal zeer flatterend voor je baas of raad van bestuur, maar je potentiële klanten liggen er niet wakker van. Zij stellen maar aan 1 vraag: “What’s in it for me?”. Die klik maken kan trouwens al vrij eenvoudig door je taalgebruik aan te passen. In plaats van op je website te zeggen: “wij bieden aan onze klanten een twee drankjes aan voor de prijs van één”, gooi je beter het roer om naar: “Je krijgt van ons in de bar je tweede drankje gratis”. ‘Krijgen’ in plaats van ‘geven’. Het lijkt misschien een klein verschil, maar het klinkt heel anders in de oren van je klanten.

2. Van je bedrijf of organisatie een verhaal maken, waarin mensen de hoofdrol spelen

Iets wat opvalt in de communicatie van heel wat toeristische initiatieven hier in Malawi: paradijselijke maar lege stranden, restaurants waar alle klanten weggevlucht lijken, tours waarbij beelden van wilde beesten het winnen van enthousiaste toeristen, … Elke onderneming draait om goede persoonlijke relaties.  Als je je als hotel profileert als ideale uitvalsbasis voor zakenmeetings, dan is het jammer dat je alleen maar lege conferentieruimtes en foto’s van . Een foto van een man in maatpak die na een lange werkdag in het hotel van cocktail nipt, zegt dan veel meer en ondersteunt het verhaal dat je wil vertellen veel beter.

 

3. Het onderscheid kunnen maken tussen Facebookprofielen, -groepen en pagina’s

Het is de basis van elke Facebookvorming die ik geef, en die bleek ook in Malawi meer dan nodig. Net als bij vele Vlaamse organisaties, waren ook hier heel wat deelnemers die een persoonlijk profiel genre voornaam ‘Safari’ familienaam ‘Beach Lodge’ misbruikten voor hun externe communicatie. Gevolg: nodeloos in- en uitloggen, geen statistieken, geen meerdere beheerders, een plafond van maximum 5000 vrienden. De converteertool van Facebook kwam ook hier goed van pas om de bewuste profielen om te zetten.

 

  

4. Sociale media ‘sociaal’ gebruiken

Sociale media worden vaak gebruik zoals we 15 jaar geleden communiceerden online: als een nieuwskanaal waarop de organisatie zijn nieuws dumpt in de hoop dat veel internetgebruikers het bericht zullen lezen. Maar zo werkt het anno 2012 uiteraard niet meer. Er is een reden waarom sociale media ‘sociaal’ genoemd wordt. Ga in interactie met je publiek door vragen te stellen, polls te organiseren, stellingen te poneren, fans je status laten aanvullen… Je zult zien dat Facebook je beloont als je in conversatie gaat door je pagina meer exposure te geven op de startpagina.

5. Zonder veel technische kennis een website online krijgen die je zelf kunt beheren

Eigenlijk hadden we ons beter laten sponsoren door WordPress, daar in Malawi. Veel van de lokale ondernemers leerden er immers door ons toedoen deze software kennen, waarmee je gemakkelijk je eigen website kunt opbouwen, zonder dat je echt veel technische kennis moet hebben. Bovendien is het kinderspel om achteraf berichten toe te voegen, teksten te wijzigen, … In veel gevallen moesten onze deelnemers hun teksten nog doorsturen naar de webmaster die dan alles online moet zetten. Opnieuw een zeer herkenbaar verhaal: ook in Vlaanderen werken veel kleine verenigingen nog steeds op deze manier.

Gerelateerd