Hoeveel tijd mag je aan sociale media spenderen?

Social media kost geen geld, alleen wat tijd. Het is een huizenhoog cliché, maar het klopt als een bus. En laat het gratis karakter van sociale media nu net een gigantisch voordeel zijn voor non-profit organisaties, die meestal niet de financiële middelen hebben om massamailings met de post te gaan doen of te adverteren op radio of tv.

Tijdens vormingssessies krijg ik heel vaak de vraag hoeveel tijd je zo per dag of per week moet spenderen aan sociale media? ‘Moet’, want voor velen is het eerder een opgave dan een gewoonte. Maar waar een budget meestal vast ligt, zijn er maar zeer weinig medewerkers van non-profitorganisaties die in hun takenpakket tijd voorzien krijgen om te Facebooken of Twitteren. Hoe pak je dit aan, zonder dat je 24/7 online hoeft te zijn?

1. Antwoord met mate

Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn: je hoeft niet constant online te zijn op alle verschillende sociale netwerken. Het is niet erg dat je pas na een halve dag antwoordt op een FAcebookbericht of een tweet. Maar wacht er ook geen 3 weken mee, natuurlijk.

Veel mensen ervaren iets gelijkaardigs met hun mailbox en checken die daarom enkel op vaste tijdstippen op een werkdag: ’s ochtends voor je begint te werken, vlak na de middagpauze, en vlak voor je naar huis vertrekt. Op die manier vermijd je dat je tijdens je werk constant gestoord wordt door berichten op je sociale netwerken.

2. Accounts koppelen is geen oplossing

Zowel Twitter als Facebook raden je constant aan om je twitterfeed aan je Facebook te koppelen en omgekeerd, zodat je niet twee maal je status moet updaten. Ook RSS-feeds (= de nieuwsberichten vanop je website) kun je gemakkelijk automatisch laten verschijnen op de sociale media. Platformen aan elkaar koppelen is evenwel zelden een goed idee.

Sociale dienen niet om nieuws mee te verspreiden, maar om met elkaar in interactie te gaan. Al je Facebookstatussen automatisch op Twitter laten komen leidt bijgevolg tot eenrichtingsverkeer. Bovendien zul je op die manier nooit retweeten en reply’en. Twitter op Facebook laten toekomen leidt dan weer tot hashtags waar je niet op kunt klikken (en die dus eigenlijk nutteloos zijn). Bijna altijd leidt het tot niet-authentieke, onpersoonlijke en weinig efficiënte communicatie. Niet doen dus.

3. Gebruik social media management tools

Er bestaan gelukkig wel een heleboel social media management tools die je toelaten om gemakkelijk verschillende accounts vanuit hetzelfde programma te beheren. Yoono, Tweetdeck en Hootsuite zijn er enkele van.

Met dat laatste programma kun je bovendien je tweets en statussen spreiden in de tijd. Zo vermijd je dat je 4 links post op 5 minuten tijd en dan de hele dag niks meer. Ook met Buffer kun je tweets spreiden in de tijd, zodat je niet constant ingelogd moet zijn op je sociale netwerken.

4. Post in functie van je lezers

70% van de interactie op sociale media gebeurt binnen het uur. Het is dus belangrijk dat je je status updatet wanneer je doelpubliek online is. Voor scholieren zal dat op woensdagmiddag zijn, voor huisvrouwen is dat overdag, voor arbeiders na 17u.

We beseffen dat dit zelden matcht met de werkuren. De tools uit puntje 3 kunnen ook hier een oplossing bieden. Maar vergeet niet om ook de discussies die ontstaan op je gebufferde tweets en statussen de dag erna op te volgen.

5. Verdeel het werk

Het is niet omdat jij de communicatieverantwoordelijke bent, dat jij de enige moet zijn die teksten schrijft voor de blog, de Facebook updatet en tweets de wereld instuurt. Als communicatieverantwoordelijke profileer je je best als social media manager: je behoudt het overzicht, overtuigt je collega’s om actief te zijn op online netwerken, en volgt de zaken op. Je voorziet een vorming door externen of introduceert je collega’s zelf in de wondere wereld van sociale media.

En ik help je graag mee op weg, als je bij dat laatste een beetje hulp nodig hebt.

 

Veel succes!

 

(Deze blogpost verscheen ook in de MediaPedia op www.apestaartjaren.be)

Gerelateerd