Hoe werk je met hashtags?

#

Sinds juni 2013 kun je je ook op Facebook uitleven met hashtags. Wie vertrouwd is met Twitter, Tumblr, Instagram… kent het fenomeen. Maar voor de rest van de internetpopulatie zetten we graag nog even alles op een rijtje:

Wat is een hashtag?

Tags zijn ‘kernwoorden’ of ‘labels’ en gebruiken we overal online: bij een blogpost kan je tags toevoegen, op Facebook kun je mensen taggen op foto’s, … Met een tag maak je duidelijk waarover een blog, tweet, foto, … gaat. Simpelweg door er een hekje (een ‘hash’) aan vooraf te laten gaan.

Waarvoor dienen hashtags?

Hashtags zijn uitgevonden om online content (filmpjes, tweets, foto’s) die over hetzelfde onderwerp gaan, te bundelen, ook al komen ze van verschillende bronnen. Door een hekje te gebruiken, worden de tags bovendien ook aanklikbaar. Alle updates over Pukkelpop vind je bijvoorbeeld via #pkp13. Of doe zoals Theater Aan Ze: zij bundelden alle tweets met de hashtag #taz13 op hun website. Zo zet je niet alleen je eigen content, maar ook die van je fans in de kijker.

taz_hashtags

Kan ik een hashtag uitvinden?

Er is geen eindige lijst van hashtags. Iedereen kan dus een hashtag uitvinden. Hashtags hebben evenwel maar zin als ze informatie bundelen. Gebruik dus altijd hashtags die anderen ook gebruiken. De hashtag #hoeradezonschijntvandaag heeft dus eigenlijk niet zo heel veel zin. Tenzij het opzettelijk grappig bedoeld is, uiteraard.

hoeradezonschijnt

Wil je zelf een hashtag uitvinden voor jouw event, actie, organisatie, … Dan kies je best voor een hashtag die uniek en niet te lang is. Uniek, omdat je anders ook updates te zien krijgt die helemaal niets met jou te maken hebben als je op de hashtag klikt. De lengte van een hashtag speelt vooral mee bij Twitter, waar je maar over 140 karakters beschikt. Een hashtag van 20 karakters biedt je dan niet veel ruimte meer om andere tekst toe te voegen.

lange_hashtag

Hoe vind ik de juiste hashtag?

Een organisatie kan voor haar evenement zelf een hashtag lanceren. Als je geluk hebt, dan vertelt die organisatie je dus zelf welke hashtag je moet gebruiken. Op de vorige Apestaartjaren studiedag was de hashtag bijvoorbeeld #ASJ4. Die hashtag stond ook vermeld op de website, affiche, flyer, … Apestaartjaren labelde ook consequent elke tweet over de studiedag met #ASJ4.

Ook televisieprogramma’s vertellen je bij de start van het programma vaak welke hashtag je best gebruikt om de discussies tijdens het programma te volgen. #tvvv voor The Voice Van Vlaanderen, #7dag voor De Zevende Dag, …

Als de hashtag niet meegegeven wordt, kun je proberen zoeken op de naam van het evenement, programma, thema, … en dan merk je vrij snel met welke hashtags de meeste tweets of statusupdates gelabeld zijn. Als laatste redmiddel is googelen op “hashtag +(naam evenement of thema)” ook nog altijd een oplossing.

Waar plaats ik best hashtags?

Als je de hashtag kunt verwerken in je tekst, is dat altijd aan te raden. Dat lukt het best als de hashtag een bestaand woord is, zoals je hieronder bijvoorbeeld ziet:

plaats_hashtags

In het andere geval (bij afkortingen à la #pp13, #ASJ4, #7dag,… ) zet je de hashtags best achter je tekst. Bij Facebook is het zelfs aan te raden om een witregel in te voegen tussen je update en de hashtag.

Speciale hashtags

Afsluiten doen we met een reeks hashtags die elke social media gebruiker eigenlijk gewoon uit het hoofd zou moeten kennen:

  • #dtv: Durf te vragen: voor als je een vraag in de online community gooit
  • #ff: follow friday: gebruik je om op vrijdag andere twitteraars aan te raden aan je volgers
  • #latergram: wanneer je een instagramfoto niet instant, maar pas later deelt
  • #selfie: een instagramfoto van jezelf
  • #throwbackthursday: op donderdag een foto van jezelf uit lang vervlogen tijden posten

Nog meer weten over Hashtags? Check www.hashtags.org/
(Dit artikel verscheen ook in de Mediahelpdesk van Mediaraven)